Suomen poliittisen järjestelmän erikoisuus on, että se omaa sekä markkinatalouden -ns. ”kapitalismin”- että sosialismin (mitä se sitten lieneekin) huonot puolet. -Meiltä löytyy jopa -länsimaissa harvinainen- nomenklatuura: Poliittinen yläluokka. -Siispä tarkastelemme.
Suomea eriskummallisempi paikka voi toki olla Pohjois-Korea, jolla on ainutlaatuinen perinnöllinen sosialistinen dynastia, -jollaista ei löydy edes suomalaisesta kulttuuri-elämästä (-niin eihän?). -No ehkä jossain määrin ns. kansalaisaktivismista, mutta olemmehan (.-siirtäkää kahvikuppi kauemmas näppiksestä) tasa-arvon mallimaa!
Monipuoluejärjestelmämme ominaisuus on, että meillä on 8-10 puoluetta, joita kaikkia täytyy jossakin lehmäkaupoissa hyvittää nimittämällä johonkin virkaa heidän miehensä/naisensa. Nimitys on lopullinen, sillä kaupan toiselta osapuoleltakaan ei voi ottaa pois saalistaan.
Kunta-tasolta kuulin joskus kummia: Erään vasemmistopuolueen nuori aktivisti-typy, joka oli vaivojaan säästämättä juossut puolueen asioilla vuosikausia, oli palkattu piiritoimistoon. Siellä hän istuksi puoluekonkareiden kanssa, töidensä lomassa, ja kuuli heidän juttunsa. Tuli hakuun joku kunnan virka, luettiin paikallislehdestä. ”Sehän on meidän puolueen virka!”, totesi puolueen sisäpiiriläinen.’
Tämä oli uutta nuorelle aktiiville: Miten jokin puolue, joka on rekisteröity yhdistys, voi omistaa kunnanviran?
Helpostihan se käy: Porvaripuolue haluaa kaverilleen edullisen kaavoituspäätöksen, tai kunnan tähän asti itse hoitamansa tehtävän ulkoistamisen -sopivalle yrittäjälle jonka puolue tuntee, tai jotain muuta, jossa selvää riihikuivaa rahaa siirtyy kuntalaisten kollektiivisesta taskusta yksityiseen taskuun, ja valtuuston vasen laita täytyy saada päätöksen puolelle.
No milläs vasemmisto ostetaan diiliin mukaan?
Kas, kun vasureilla ja demareilla on vähemmän yrittäjiä, mutta sitä enemmän opinnoissaan viivästyneitä humanisteja, joiden huomattavalle osaamiselle(?) ei ole kysyntää yksityisellä sektorilla. Vasemmistopuolueilla on siis intressi, ja intressithän voidaan yhteensovittaa: Keksitään joku titteli: Suunnittelija, tiedottaja… -vain mielikuvitus on rajana.
Konsultti on varattu porvareille: Kun virasto on täynnä hölynpölytyötä tekeviä vasemmistopuolueiden mölöpoikia ja kultturellahtavia tyttösiä, niin merkitsevät asiat täytyy teettää jossain, missä on osaamista: -Vaikkapa konsultilla. Ja taas saadaan aihe pikku kaupantekoon.
Jos kaikki Suomen poliittiset lehmäkaupat olisivat koskeneet konkreettisia lehmiä, niiden jono ulottuisi Pohjoisnavalta Etelänavalle.
Win-win: Vasemmistopuolueet saivat palkittua oman apparaattinsa ruostumattoman mutterin, uskollisen aktivistin, ja porvarit saivat edullisia diilejä kaverien firmoille ym. rahanarvoista. Ainoa, joka kaupassa hävisi, oli Suomen kansa.
Sukupolvien aikana virkarälssit, siis puolueiden läänitykset julkisessa hallinnossa, ovat paisuneet paisumistaan. Niihin eivät ole osunut VVMin sakset, -eivät vasemmisto- eivätkä oikeistovetoisissa hallituksissa. -Niinpä Suomen viimeisin ei-alijäämäinen budjetti on vuodelta 2008.
Huonoina aikoina vaihtoehdot ovat olleet joko kiristää verotusta, tai heikentää palveluja. -Nyttemmin toteutetaan yleensä molemmat. Mutta yksi on leikkurin t. giljotiinin tieltä turvassa. Nyt ja iankaikkisesti. Aamen.
Pekka Kemppainen
Luettavaa:
’Etsii, etsii, eikä toivo löytävänsä’ -Valtion velkaantumisen syy hallituksilta kateissa
Riihi-keksintö teki suomensukuisista pohjoisen valtaväestön 3-4 000 vuotta sitten
P.K:n tekstissä tulee ilmi Suomen talouden romutus. Hallinnon viroissa kunnissa ja valtiolla on paljon turhaa työtä tekeviä. Vai pidätkö vaikka kompostorien seuraajaa tarpeellisena, tai hiilijalanjäljen tarkkailijaa?
Hallituksen säästöbudjetissa leikataan vain kansalaisilta, mutta turhaa byrokratiaan ei puututa tai siitä edes puhuta. Kaipa persutkin odottelevat palkintotehtäviä, kun ministerin salkkuja on käytössä.
Tavoitteena on kai 3 miljardin säästöt vuodessa(?) ts. saadaan rahat korkojen menetyksiin. Kuukaudessa on siis säästettävä 250 miljoonaa. Se saadaan kasaan ilman leikkauksia, kun pannaan 8000 turhan työn tekijää tuottavaan työhän. Jos näiden työ tuottaa normaalilla tavalla, saadaan toinen 3 miljardia ylimääräistä. Tuhan työn poistaminen lisää myös kansalaisten hyvinvointia ja kulutus lisäntyy, joten arvonlisäverotuottokin lisääntyy.
Tuskin vähennystä edes huomaa, koska kunnissa työskentelee 440000 ja valtiolla 80000. Suuri osa tekee tietenkin tarpeellista työtä, mutta joukossa voi hyvin olla 1,5 prosenttia tarpeettomia.
Juuri näiden palkintovirkojen lisääntyminen viimeisten kymmenien vuosien aikana on kohottanut menot niin suuriksi, että on leikattava, vaikka Suomi lienee jo EU:n verotetuin jäsen.
Wiren kirjoitti taannoin #hölynpölytyöstä, joita virkakunta on keksinyt itselleen. Totta: Turhaa koneiston pyörittämistä on, ja se heijastuu myös yksityiselle sektorille: Firmojen täytyy palkata väkeä vastailemaan virastoista hyökyvään roskapostiin, mistä aiheutuu kuluja ja ajan hukkaa.
#Kompostitarkastuksesta tulikin heti kansan suussa vitsi, mutta Sote ei naurata: siellä on kyse meidän terveydestämme. -On saatu aikaan härdelli, jossa terveyspalvelujen saatavuus heikkenee, ala kärsii tekijäpulasta, ja kulut ovat vahvasti nousseet. –Missä tämä on mahdollista???’
WINKWINK: Maailman onnellisimmassa maassa.