Kommunistisen Kiinan ohjattu valtiovetoinen markkinatalous, joka jo on kokenut kiinteistöalalla konkursseja, ja yleisön luottamus-kadon pankkeihin, on nyt vaikeuksissa myös autojen jäädessä myymättä. -Ja keskiluokka sen kun velkaantuu.
Kiinan uusien autojen myynti on ollut pysähdyksissä vuodesta 2017 lähtien, jolloin myynti saavutti 24 miljoonan ajoneuvon huipputuloksensa. Kiinan autoteknologia- ja tutkimuskeskuksen mukaan viime vuonna myytiin 21,7 miljoonaa autoa. Kiinan tavoite vuoteen 2030 mennessä oli 30%:n maailmanlaajuisen myyntiosuuden saavuttaminen.
Maailman suurin autoteollisuus, jolla kiinalaiset kommunistit ylpeilevät, on nyt fataalisten ongelmien edessä. 17. tammikuuta kiinalainen autojen suurmyyjä, Guangdong Yongao Investment Group, ilmoitti autoaan odottaville asiakkailleen, että yritys oli nurin –haettu konkurssiin– ja tilaukset on peruutettu. Yritys toimii 80:lla paikkakunnalla Kiinan eteläisessä Guangdongin maakunnassa. Yritys on uutisen mukaan myös jättänyt maksamatta palkat työntekijöilleen, kertovat kiinalaiset mediat.
Yongao markkinoi useita Kiinassa suosittuja automerkkejä valmistajilta Honda Motor Co., Volvo Car AB ja Guangzhou Automobile Group Co:n sähköautomerkki Aion.
China News: Auto Number. 🚗
Chinese car dealer Guangdong Yongao’s collapse signals another bruising year for stagnating market
Guangdong Yongao Investment Group notified customers last week that it had gone bankrupt and orders had been suspended, according to local media reports… pic.twitter.com/Y5y1IMFIjQ— Average Asian Joe (@Joseph248Canada) January 23, 2024
Yongao ilmoitti perjantaina (19.01.) Netease News:lle, että kolme vuotta kestäneet sulkutoimet Covidin hillitsemiseksi, muutokset automarkkinoilla ja yhtiön riittämättömät riskienhallinnat ovat aiheuttaneet kriisiin.
Yongaon asiakkaat on jätetty uutispimentoon siitä, mitä heidän ostamilleen t. tilaamilleen autoille tapahtuu. Asiakas ”Tan”, joka asuu Dongguanin kaupungissa ja pyysi tulla mainituksi vain sukunimellään yksityisyydensuojasyistä, sanoi, ettei häneen ole otettu yhteyttä tammikuun 17. päivän konkurssi-ilmoituksen jälkeen, ja hänen autonsa rekisteröiminen on keskeytetty. Tan osti -ja ajoi kotiinsa- Lynk 03 -sedanin joulukuussa-23. Hän on jahdannut jälleenmyyjää viikkoja saadakseen rekisteröintipaperit valmiiksi ja voidakseen maksaa 14 000 yuanin (1 945 USD) ajoneuvon ostoveron. Tanin on uusittava väliaikainen rekisterikilpi, joka vanhentuu 28. tammikuuta, jotta auto pysyy liikenteessä.
Autojen myynti Kiinassa on ollut hyvin aggressiivista
Jos Kiinan asunto- ja pankkialalla on ollut vauhtisokeutta, autojen myyjiä on piiskattu mahdollisimman suuriin myyntilukuihin. Kovan talouskasvun oloissa se olisi ehkä toiminutkin, mutta horjuva Kiinan talous on saanut monet ostajat lykkäämään ostojaan, -odotellen myyjiltä entistä suurempia alennuksia, arvelee lehden kirjoittaja. Kiinan kotimarkkinoiden veturi, vaurastuva keskiluokka, ei enää näe tulevaisuutta yhtä valoisana kuin vielä parisen vuotta sitten, -mistä asuntorakentamisen suuret yritysten romahdukset jo antoivat viitettä.
Asuntoja, autoja ja mm. pankkilainoja on markkinoitu ilmeisesti vähän samaan tapaan, kuin Nurmijärven Säästöpankki lainarahaa vuoden 1991 laman alla? -Tuleva kehitys näyttää, kuinka identtisiä ovat tilanteet.
.
Luettavaa:
- The Sun (Malesia) 23.01. 2024,
- SCMP 23.01. 2024: Kiinalaisen autokauppiaan Guangdong Yongaon romahdus on merkki uudesta pyörteistä markkinoiden pysähtyneisyydestä; Guangdong Yongao Investment Group ilmoitti asiakkaille viime viikolla, että se oli mennyt konkurssiin ja tilaukset oli keskeytetty paikallisten tiedotusvälineiden mukaan. Autojen myynti Kiinassa on pysähtynyt sen jälkeen, kun se saavutti huippunsa 24 miljoonaan autoon vuonna 2017. Viime vuonna myynti laski 21,7 miljoonaan, tiedot osoittavat,
Kiinan todellinen BKT vuonna 2023 on -4,9 % tai -9,5 % , toisin kuin virallisesti ilmoitettu 5,2 %
While the figures may seem dull, they unveil genuine pictures.
For business professionals, the numbers I present in this video could hold immense value—China's factual GDP in 2023 is -4.9% or -9.5%, contrary to the officially declared 5.2%.
Tune in to understand why this… pic.twitter.com/EcdIfGAc0g— Inconvenient Truths by Jennifer Zeng 曾錚真言 (@jenniferzeng97) January 23, 2024
Jennifer Zeng: Vaikka luvut saattavat tuntua tylsiltä, ne kuvaavat todellisuutta. Liike-elämän ammattilaisille tässä videossa esittämilläni luvuilla voi olla valtava arvo – Kiinan todellinen BKT vuonna 2023 on -4,9 % tai -9,5 % , toisin kuin virallisesti ilmoitettu 5,2 %. Viritä ymmärtääksesi, miksi tämä johtopäätös on poikkeuksellisen vankka!
Kiinan saarivaltioiden suostuttelu-kampanja ulottuu nyt Intian valtamerelle: Malediivit kohteena
Vai että kommunistisessa Kiinassa, mitä Kiinassa on kommunismista jäljellä? No yksipuoluejärjestelmä ja valvontayhteiskunta, mutta talous on kaukana kommunismista.
Hih itelles, Kiinan talous on kaukana #markkinataloudesta: Ali Babankin johtaja sai nauttia tahoistaan vankilassa.
Kommunismi on versio itämaisesta despotiasta, jossa alamaisen henki ja omaisuus on johtajapaviaanin päätettävissä. -Ei siellä mikään ole muuttunut, -paitti pajempaan.
No joo, mut ei se ole kommunismia, kun Kiinassahan toimii ihan pirusti kaikennäköisiä yrityksiä, mutta sairas maa se kyllä on.
[…] Konkursseja kommunistisessa Kiinassa: Automyynti sakkaa […]