Venäjä ilmoitti tänään keskiviikkona lento-onnettomuudesta, jossa sotilaskuljetuskone tuhoitui maahansyöksyssä Belgorodin alueella, joka rajoittuu Ukrainan ja Venäjän rajaan. Tapaukseen liittyy paljon erikoisia väitteitä.  -Vaihdettavien sotavankien mukanaolo onnettomuuskoneessa on kiistetty.

Venäjä kertoo toisen IL-76 -kuljetuskoneen käännetyn pois lähestymästä Belgorodia, mukanaan 80 ukrainalaista sotavankia. Belgorodin lähellä tapahtuneen lento-onnettomuuden syistä on kaksi pääversiota: mahdollinen pudotus ja tekninen vika, kertoi julkaisulle Mikhail Zvinchuk.

Onnettomuus tapahtui Korochanskyn alueella, alueen pääkaupungista koilliseen, vahvisti  paikallinen kuvernööri Vjatšeslav Gladkov viestialusta-Telegramissa. Lentokoneessa oli 65 vangittua Ukrainan armeijan sotilasta, jotka kuljetettiin Belgorodin alueelle vankienvaihtoa varten, kuusi miehistön jäsentä ja kolme saattajaa., kertoi Gladkov joka itse on menossa onnettomuuspaikalle.

– Tällä hetkellä paikan päällä työskentelee tutkintaryhmä ja hätäministeriön työntekijät. Muutin työaikatauluani ja menin alueelle. ”Kaikki yksityiskohdat tulevat myöhemmin”, kuvernööri Gladkov kirjoitti.

Gladkovin mukaan kaikki koneessa olleet saivat surmansa. Virallisen venäläisen uutistoimiston kertomaa:

”Noin kello 11 Moskovan aikaa (0800 GMT) IL-76-lentokone syöksyi maahan Belgorodin alueella rutiininomaisen lennon aikana”, Venäjän puolustusministeriö kertoi uutistoimisto RIA-Novosti:n mukaan.

Onnettomuudessa tuhoutui IL-76-sotilaskuljetuskone, joka venäläisen tiedon mukaan kuljetti 65 ukrainalaista sotavankia.  Ukrainan väitettiin ensin  myöntäneen ampuneensa onnettomuuskonetta, koska se kuljetti S300-ohjuksia käytettäväksi Harkovaan (Ukrainassa) kohdistuvaa pommitusta varten, mutta tämä on kiistetty. -Asia ensin ilmoitettiin Ukrainska Pravdassa (linkki alhaalla), mutta kiistettiin päivitetyssä uutisessa.

”Asevoimien UP:n lähteet vahvistivat koneen putoamisen osoittaen, että ”se on heidän työnsä”. Pääesikunnan lähteet väittävät, että koneessa oli ohjuksia S-300-ilmapuolustusjärjestelmää varten.”

  • https://telegram.org/js/telegram-widget.js?22″ data-telegram-post=”ostorozhno_novosti/22880

Ukrainan sotilastiedustelun (HUR) tiedottaja Andrii Jusov keroi Radio Free Europe/Radio Libertylle (RFE/RL), että vankien vaihto oli todellakin suunniteltu tapahtuvaksi 24. tammikuuta, mutta se ei lopulta toteutunut. Jusov ei vahvistanut Venäjän väitettä, että pudonneessa lentokoneessa olisi ollut ukrainalaisia ​​vankeja.

Yhä kummallisempaa kerrotaan:

Lainaus: ”Mielenkiintoisia yksityiskohtia IL-76:n törmäyksestä Belgorodin alueella: Venäjän Duuman puolustuskomitean johtaja Andrei Kartapolovin mukaan 65 ukrainalaista sotavankia kuljettaneen kone ”ammuttiin alas kolmella Patriot– tai IRIS-T-ohjuksella”. Hänen mukaansa Kiova tiesi tulevasta vaihdosta ja ”miten vangit toimitettaisiin”. Mutta… “Tärkeät tarinat” ja “Mediazona” raportoivat, että pudonnut IL-76 lensi Ukrainan rajalta eikä Ukrainan suuntaan. Ukrainalainen OSINT-analyytikko Skrinka Pandori raportoi, että pudonnut lentokone, jonka numero on RA-78830, lensi Egyptin, Saudi-Arabian, Punaisenmeren ja Iranin läpi, katosi tutkasta (=sammutti transponderin) lähellä Syyriaa ja ilmestyi sitten Belgorodin yllä.

Kaikki viittaa siihen, että se toi aseita idästä. Ei vieläkään ole merkkejä siitä, että sotavankeja olisi aluksella”, kirjoittaa analyytikko. Lisäksi onnettomuuspaikan valokuvassa ei ole merkkejä hajallaan olevista ruumiista, Ukrainan sotilastarkkailija Alexander Kovalenko toteaa. Myös RT:n Margarita Simonyanin julkaiseman onnettomuuden uhrien luettelon 65 sotavankeista 18 on jo aiemmin vaihdettu (Venäjän ja Ukrainan vankienvaihdossa).” (Lainaus päättyy)

Venäläinen näkemys näyttää olevan, että Ukrainan asevoimilla on jokin osuus onnettomuudessa. Venäjän federaation valtionduuman puheenjohtaja Vjatšeslav Volodin ilmoitti valmistelevansa vetoomusta Yhdysvaltoihin ja Saksaan, mutta ei tiedetä, mitä Volodin tarkalleen haluaa valituksessaan osoittaa.

Ukrainan presidentin kansliapäällikön neuvonantaja Mihail Podolyak kertoi kommentoi uutistoimistolle. ”Kommentit tulevat myöhemmin. Tarvitsemme aikaa tarkistaaksemme kaikki tiedot”, Podolyak sanoi .

Il-76 on neuvostoaikainen, mutta yhä käyttökelpoinen sotilaskuljetuskone, joka on suunniteltu hyökkäysoperaatioihin. Kone pystyy toimimaan heikkotasoisilta kentiltä, joilla ei ole rahdinkäsittelylaitteita. Venäjän äskettäin menettämä valvontakone oli rakennettu Il-76:n rungolle.

Luettavaa:

11 thoughts on “Ukrainalaisia sotavankeja kuljettanut kone onnettomuudessa Venäjällä, -erikoisia väitteitä (VIDEO)”
  1. Ukrainahan juhli onnistunutta iskua, kunnes heille selvisi että kone oli täynnä ukrainalaisia, sillon piti äkkiä muuttaa tarinaa.
    Ei Ukrainaltakaan voi sivistysmaat hyväksyä ihan mitä tahansa.

    1. Venäläiset eivät vahvista, että ukrainalaiset olisivat vaikuttaneet asiaan. Myös julkaistu ”vankien” luettelo sisälsi jo vaihdettuja nimiä.

      1. Tiesitkö että vaihdetut vangit voivat halutessaan lähteä uudestaan sotatantereelle menettämään henkensä lopullisesti lihamyllyssä.

        1. Se näissä vankienvaihdoissa onkin ongelma, ettei vaihdetuille jää mitään velvoitetta pysyä poissa kähinästä jatkossa. Vankeina he ovat epävapaita, ja oikeustoimikelvottomia.

  2. Ukrainan puolustusministeriön pääosaston edustaja Andrey Yusov vahvisti , että Kiova valmistautui vankien vaihtoon Il-76:n törmäyspäivänä kuljettaen vangittuja Ukrainan asevoimien sotilaita. ”Mutta voin todeta, että tälle päivälle suunniteltua vaihtoa ei ole vielä tapahtunut”, hän sanoi.

    Venäjän puolustusministeriö ilmoitti myös, että Ukrainan asevoimien alas ammutussa Il-76-koneessa kuolleet ukrainalaiset sotavangit aiotaan vaihtaa Kolotilovkan tarkastuspisteessä Venäjän ja Ukrainan rajalla. Luettelo VSU:n upseereista, jotka aiottiin vaihtaa, julkaistiin .

  3. Venäjältä saatujen tietojen mukaan koneessa oli 65 ukrainalaista sotavankia. He epäilevät tätä, kuten muutkin asiantuntijat. Venäjän disinformaatiokampanjat ovat hyvin tiedossa, mutta voisitko tarkentaa, miksi pidät tätä disinformaationa? Ja miksi mielestäsi Venäjä levitti juuri tämän version?
    Venäjä on tunnettu siitä, että se levittää monia erilaisia ​​tarinoita erittäin nopeasti tällaisten tapahtumien jälkeen. Tarina siitä, että Ukraina ampui alas omat sotavanginsa, kuulostaa paljon Venäjän propagandalta. Sotavankien vaihto on toistaiseksi ollut huolella suunniteltuja, monimutkaisia ​​operaatioita, joihin molemmin puolin on kiinnitetty paljon huomiota. Siksi olisin yllättynyt tällaisesta ampumisesta.

    Luettelo sotavankeista: ”Joten jokin ei voi olla oikein”
    Myös Venäjän alasampumisen jälkeen levittämä lista näyttää siltä, ​​että se olisi tehty hätäisesti jälkikäteen, ja sinne kuuluneista sotavankeista 17 vaihdettiin tammikuun alussa. Joten jotain vikaa täytyy olla.

    Päällä Miten median pitäisi mielestäsi käsitellä tällaisia ​​Venäjältä tulevia raportteja?
    Tietenkin sinun on otettava huomioon myös Venäjän raportit ja tiedotusvälineet. Mielestäni on kuitenkin erityisen tärkeää, että venäläisiä raportteja ei kopioida yksitellen eikä venäläisten virastoraporttien sisältöä käännetä omiin otsikoihin. Venäjä lyö vetoa, että kilpailu huomiosta ja otsikoiden pinnallinen lukeminen levittää venäläistä disinformaatiota. On myös erittäin tärkeää, että paikan päällä on omat kirjeenvaihtajat omien lähteiden kanssa, muuten on vaara, että kaikki vain kopioivat toisiaan.

    https://www.focus.de/politik/ausland/experten-bezweifeln-moskaus-version-russisches-militaerflugzeug-stuerzt-ab-mit-ukrainischen-kriegsgefangenen-an-bord_id_259606207.html

  4. Schemesin toimittajat kertoivat saaneensa luettelon kuuden hengen miehistöstä, jonka oli määrä seurata lennon mukana. Siihen kuuluivat 36-vuotias komentaja Stanislav Bezzubikin, 38-vuotias lentoinsinööri Andrei Pilujev ja aluksen navigaattori Aleksei Vysokin.

    Schemesin mukaan Bezzubkinin ja Pilujevin kuoleman vahvistivat heidän vaimonsa, kun taas Vysokinin kuoleman vahvisti toimittajille hänen serkkunsa.

    Schemes-toimittajat tunnistivat myös lentoradiomiehen Igor Sablinskyn IL-76:n miehistön jäseneksi.

    Lisäksi lentokoneen lentoinsinööri Serhi Zhitenyov oli listattu yhdeksi miehistön jäsenistä, mutta hänen kuolemaansa ei ole vielä voitu vahvistaa, Schemes raportoi.

    Venäläisten tietokantojen vuotojen mukaan kaikki viisi miehistön jäsentä palvelevat 117. sotilaskuljetusilmailurykmentissä, joka ylläpitää sotilasajoneuvoja, jotka kuljettavat erikoislastia Venäjän armeijan aineelliseksi tueksi, Schemes-toimittajat kertoivat.

    https://kyivindependent.com/rfe-rl-schemes-project-identifies-crew-members-names-of-crashed-il-76-confirms-3-deaths/

  5. Niiden mukaan pudonneen IL-76MD:n levynumero on RA-78830. Sitä ennen hänet havaittiin Armenian yllä 23.1.2024 ja hän lensi kohti Irania, missä hän katosi. Se lensi Egyptin läpi (lensi sen yli), ennen sitä Punaisenmeren ja 🇮🇷Iranin läpi. Hän katosi tutkasta lähellä Syyriaa ja lensi sitten Belgorodiin. Hän teki viimeisen nousunsa Belgorodista. Se lensi kohti Venäjän keskiosaa 🇷🇺(koillislentosuunta), mutta ammuttiin alas Yablunovon siirtokunnan lähellä.

    Toistaiseksi ei ole merkkejä siitä, että siellä voisi olla vankeja.

    https://twitter.com/GloOouD/status/1750112125568073869

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *