Tiina Elo moittii kovin sanoin hallituspuolueita, keskustaa ja SDP:tä suden, karhun, ilveksen ja saukon kiintiömetsästyksen sallimisesta lainsäädännön perusperiaatteet rikkoen.

(Arkistokuva, kuvalähde: Eduskunta.)

Eduskunta hyväksyi tänään äänin 135–35 suden, karhun, ilveksen ja saukon kannanhoidollisen metsästyksen mahdollistamisen. Vihreät vastusti esitystä.

– Tämä tarkoittaa, että hallituspuolueiden, keskustan ja SDP:n vaatimuksesta susia aletaan metsästää heti vuoden alussa, vaikka kanta ei sitä kestä, ja karhun ja ilveksen kiintiömetsästystä pusketaan eteenpäin ministeriön vastustuksesta huolimatta, vaikka se on EU-lainsäädännön vastaista, Tiina Elo kritisoi. – Suomi tulee vielä löytämään tämän päätöksen edestään.

Karhu, ilves ja saukko ovat EU:ssa tiukasti suojeltuja lajeja, joiden metsästys on sallittu vain hyvin rajatuin ja tarkoin valvotuin poikkeuksin. Niiden kiintiömetsästys olisi Elon mukaan hyvin todennäköisesti vastoin EU-lainsäädäntöä ja voisi johtaa Euroopan komission rikkomusmenettelyyn ja Suomelle merkittäviin taloudellisiin seuraamuksiin.

– En olisi ikinä uskonut, että joudun todistamaan näin rumaa ja ala-arvoista lainsäädäntöprosessia eduskunnassa, Elo puuskahtaa.

Suden kanta ei asiantuntijoiden mukaan kestä tällaista kiintiömetsästystä mutta sille eivät hallitus tai maa- ja metsätalousvaliokunta korvaansa lotkauttaneet. Karhu, ilves ja saukko suhmuroitiin valiokuntakäsittelyssä mukaan lakiin kuulematta ministeriötä tai asiantuntijoita ja piittaamatta EU-lainsäädännöstä.

– On surullista, miten luontovihamielinen hallitus meillä on ja miten vähän eduskunnassa on ymmärrystä sille, että suurpedot kuuluvat Suomen luontoon, ja että niillä on tärkeä rooli metsäekosysteemissä. Meidän pitäisi pyrkiä löytämään keinot suden ja ihmisen rinnakkaiseloon ilman, että ainoa ratkaisu on tappaminen, Elo päättää.

One thought on “Vihreiden Tiina Elo: Suomi tulee vielä löytämään susipäätöksen edestään”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *