Somalit ja arabit myivät ja ostivat vuosisatojen ajan eri puolilta Saharan eteläpuoleista Afrikkaa kaapattuja bantuja, joita vietiin orjiksi Tansanialle nykyisin kuuluvalta Sansibarin saarelta Itä-ja Koillis-Afrikkaan, Arabian niemimaalle ja Aasiaan.
Somaliassa nykyisin asuvat bantut ovat niiden bantujen jälkeläisiä, jotka orjakauppiaat vangitsivat ja kuljettivat Somaliaan 1700- ja 1800- luvuilla tekemään raskaita maataloustöitä. Bantuorjia käytettiin pakkotyössä viljelmillä, koska somalit pitivät fyysistä työtä vastemielisenä ja alhaisena.
Yhä tänä päivänä somalit pitävät bantuja alempiarvoisina. Bantut elävät marginaalissa Somaliassa ja heiltä on mm. aikoinaan kielletty koulunkäynti hallituksen päätöksellä. Heitä nimitetään Somaliassa jareereiksi eli kähärätukiksi. Jareer sanana vastaa meillä kiellettyä n-sanaa eli sillä viestitetään halveksuntaa mm. viittaamalla heidän ulkoisiin piirteisiin.
Ote Loyola yliopistossa (Chicago) vuonna 2023 hyväksytystä väitöskirjasta:
”Somaliassa on tapana halveksuvasti viitata Somalian Jareer-Bantu-väestön fenotyyppisiin, negroidisiin fyysisiin ominaisuuksiin (kihara hiusrakenne, tumma ihonväri ja leveä nenä).”
Somalian bantut kuuluvat useisiin etnisiin ryhmiin, joista jokainen koostuu lukuisista eri alaklaaneista. Niiden esi-isien juuret voidaan jäljittää useisiin historiallisiin ja nykyaikaisiin Saharan etelänpuoleisen Afrikan kansoihin. Bantuja arvellaan asuvan Somaliassa nykyään noin puoli miljoonaa.
Somalian orjakauppiaiden uskotaan myyneen 25 000 – 50 000 bantuorjaa
Vuodesta 1800 vuoteen 1890 Somalian orjakauppiaiden uskotaan myyneen 25 000 – 50 000 bantuorjaa pelkästään Sansibarin orjamarkkinoilta Somalian rannikolle. Yhdessä nämä banturyhmät tunnetaan nimellä Mushunguli, joka tarkoittaa työläistä, ulkomaalaista tai palvelijaa.
Kenian rannikkoalueiden asukkaat myytiin myös orjuuteen Somaliaan 1800-luvulla. Nämä ns. nilotit, vapautuivat myöhemmin brittiläisten siirtomaajoukkojen toimesta. Sansibarista vietiin arabimaihin orjia vielä 1960-luvulla.
Miehet surmattiin ja orjiksi otettiin naiset ja lapset
Oromo-orjia, joita hankittiin sotimalla pääasiassa Etiopiasta, somalit eivät kohdelleet samalla tavalla rasistisesti kuin bantuja. Sotaretkillä oromomiehet surmattiin ja orjiksi otettiin naiset ja lapset. Somalit arvostetivat oromoja heidän kauneutensa takia ja heitä pidettiin mm. jalkavaimoina ja heidän lapsensa saivat samat kansalaisoikeudet kuin somalit. Oromo-orjia ei myöskään laitettu raskaisiin maataloustöihin.
Joissakin tapauksissa kokonaisia Oromo-klaaneja yhdistettiin asiakaspohjalta Somalian klaanijärjestelmään. Somalitutkimuksen pioneerin Enrico Cerullin mukaan somalilaisen tapalain (Xeer) diya-maksujen (veriraha) mukaan oromo-orjan elämä oli arvoltaan samanarvoinen kuin tavallisen etnisen somalin.
Italian siirtomaahallinto lakkautti orjuuden Somaliasta 1900-luvun vaihteessa. Jotkut Somalian klaanit, erityisesti Biimaal-klaani, vastustivat lakkautusta. Biimaalit taistelivat italialaisia vastaan pitääkseen orjiaan.
Vuodesta 1893 lähtien Italian siirtomaaviranomaiset Somaliassa eivät tunnustaneet orjuuden oikeudellista asemaa ja orjat olivat siten laillisesti vapaita jättämään omistajansa. Italialaiset kielsivät vuosina 1903–1904 orjakaupan ja julistivat kaikkien vuoden 1890 jälkeen syntyneiden orjien olevan laillisesti vapaita.
Vaikka italialaiset vapauttivat osan bantuista viime vuosisadan alussa, jotkut banturyhmät pysyivät orjuutena vielä 1930-luvulle asti. Suuri osa Somalian yhteiskuntaa halveksii ja syrjii heitä edelleen.
Olen yhdessä sisarusteni, vaimoni ja vanhempieni kanssa käynyt vuonna 1985 joulukuussa Bagamoyon kaupungin surullisella Kyynelten torilla, josta orjiksi ryöstetyt ihmiset laivattiin Sansibariin.
Mikko Paunio
Viitteet:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Somalia,
- https://ecommons.luc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5033&context=luc_diss
- https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Zanzibar,
- https://www.bagamoyo.com/index.php?id=history_bagamoyo,
Vaan suomen kielessä tuo n-sana ei ole rasistinen, paitsi ns. suvaisevaisten väittämien mukaan. Se väitös on matkittu Amerikoista, jossa tietyt n-sanan vastikkeet katsotaan rasistisiksi. Suomessa tämä n-sana oli täysin normaali sana, jolla ei itsessään ollut mitään rasistista merkitystä. Ideologisista syistä eräät sitten alkoivat väittää, että sana on rasistinen, koska he halusivat kopioida amerikkalaista ideologiaa. Eivät vaan ymmärtäneet, että ei homma toimi yksi yhteen. Toisaalta eivät siitä kyllä välittäneetkään, koska halusivat sanoja leimakirveisiinsä.
Suomessa on myös ’M-sana’.
Sanoilla on se merkitys, minkä sanoja itse niille antaa. Jos joku haluaa ilmaista negatiivisuutta, ei sitä sanoja kieltelemällä ratkaista. Samalle negatiivisuudelle voi aina keksiä uusia sanoja.
Tarkoittanet mutakuonoa, jota on kyllä käytetty aika kauan. Sana ei ole neutraali, mutta se ei myöskään välttämättä ole rasistinen, vaan se on vähän kuin ruotsinkielisestä sanottaisiin hurri. Tämä on ihan tavallista kansan parissa kaikkialla maailmassa, että syntyy erilaisia kutsumanimiä. Negatiivisesta tuoksustaan huolimatta siitä tulee rasistinen vasta, kun sanoja käyttää sitä rasistisessa mielessä.
Olin Murjaanien kuningas 1954 ! Rasismista ei siihen aikaan vouhkattu. Kärryillä kulkeva porukka oli ainoa sakki joka erosi käytökseltään valtavirrasta. Vuosikymmeniä puhuttiin roduista niiden oikeilla nimillä, nykyään kieli on köyhtynyt käyttämään ainoastaan etukirjainta ihmisten rodun ilmaisemiseen,
se jos mikä on rasistista! Häkki heilahtaa jos erehtyy puhumaan selkosuomea, tähän on tultu valitettavasti!
Sinänsä mielenkiintoista, että somalialaiset eivät ole mitään velkaa, vaan heille ollaan velkaa orjuudesta, jota ei ole ollut.
Suomalaisia on viety orjuuteen kansan lukumäärään nähden enemmän kuin afrikkalaisia, mutta kukaan ei ole suomalaisille velkaa, vaan suomalaiset, joilla ei ole ollut orjia, ovat velkaa erinäisten orjuudesta.
Koko rasismi ja valkoisen velka vaikka mistä on ideologista valhetta. Jos katsotaan maailman laajuisesti asiaa, niin sitä kaikkea, mistä valkoisia syytetään, on ollut kaikkialla maailmassa, mutta vähemmän pienten kansojen parissa.
Totta.