Kommunistinen Kiina ilmoittaa osallistuvansa kansainvälisten merikuljetusväylien turvaamiseen ja merirosvouksen torjuntaan Adenin-lahdella.
Kiinan kansan vapautusarmeijan 46. laivasto lähetti keskiviikkona (20.02.) ohjusfregatit Xuchangin ja Honghun, ja ohjushävittäjä Jiaozuoin Adeninlahden vesille osallistumaan rahtialusten saattamiseen (escort-operaatioon) somali-merirosvojen ja Jemenin huthi-kapinallisten uhkaamalla merialueella.
Laivasto-osasto lähti merelle Kiinan Guangdongin maakunnassa sijaitsevasta Zhanjiangin sotasatamasta. Laivoissa on yli 700 merisotilasta, mukaan lukien kymmeniä erikoisjoukkojen henkilöjä. Osastolla on mukanaan kaksi helikopteria. Osasto on koostumuksestaan päätellen kykenevä tunkeutumaan mahdollisesti kaapattuihin rahtialuksiin.
Huthit ovat ammuskelleet raketeilla Jemenin rannikon ohittavia rahtilaivoja ja tankkereita. Turvallisuustilanteen heikkenemisen takia suuret konttirahtaajat, kuten Maersk, ovat siirtäneet liikennettään pois Suezista kiertämään Afrikkaa, mistä on seurannut kuljetuskustannusten nousua, ja laivausten hidastumista.
Huomattava osa Kiinan viennistä suuntautuu Eurooppaan, ja kärsii tilanteesta. Kiinalaisilla on siis syitä suhtautua merenkulun häirintään, mutta sotilaallinen läsnäolo Afrikan rannikolla on myös itseisarvo Kiinalle. Kiina on hyvin kiirettä pitäen kehittänyt ja laajentanut sotalaivastoaan, ja on hankkinut kykyä myös merentakaiseen maa-sodankäyntiin.
Luettavaa:
- Sahel Intelligence 21.02. 2024,
Intian kommandot somalien kaappaaman aluksen kannella, merimiehet turvahuoneessa (VIDEO)
Huthien kampanja merikuljetuksia vastaan on vähentänyt viljakuljetuksia Suezin kautta
Somalian rannikolla kadonneet ’NAVY-Seals’-kommandot julistettu kuolleiksi
Punakone yskii Kiinassakin: Kiinteistökupla uhkaa ”Keskustan Valtakuntaa”