Puolustusvaliokunta kannattaa hallituksen lakiesitystä reserviläisiän nostosta. Lakimuutosten on tarkoitus astua voimaan ensimmäinen tammikuuta 2026.

(Arkistokuva; Helsingin Sanomat 1939.)

Muutosten myötä kaikki varusmiespalveluksen suorittaneet kuuluisivat jatkossa reserviin sotilasarvostaan riippumatta sen vuoden loppuun, jona he täyttävät 65 vuotta. Yläikärajan nostaminen koskee kaikkia vuonna 1966 ja sen jälkeen syntyneitä asevelvollisia.​

Valiokunta toteaa mietinnössään, että lakiesityksen myötä viranomaiset voivat hyödyntää reservin moninaista osaamista tarpeen mukaan aiempaa paremmin ja moniulotteisemmin. Tarvetta tähän korostavat muuttunut turvallisuusympäristö, Suomen Nato-jäsenyys sekä viranomaisten lisääntynyt tarve erityisosaajille.

Uudistuksen myötä reservin koko kasvaisi viiden vuoden siirtymäajan aikana 125 000 asevelvollisella.

”Nykyinen reservi on kooltaan noin 870 000 sotilasta, joten kyse on merkittävästä lisäyksestä” toteaa puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Heikki Autto.

Suomen mahdollisuus kasvattaa reservin kokoa miljoonaan sotilaaseen osoittaa suomalaisilta sekä vahvaa maanpuolustustahtoa että todellista puolustuskykyä, jotka ovat merkittäviä turvallisuutta vahvistavia tekijöitä muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa”, Autto arvioi.

(Uutispeili ei ole muokannut artikkelin sisältöä.)

Luettavaa:

5 thoughts on “Eduskunnan puolustusvaliokunta kannattaa reserviläisiän nostamista – muutoksen myötä reservin koko kasvaa miljoonaan reserviläiseen”
  1. Laitetaan kaikki muualta tulleet laittomt ja lailliset miehet ja naiset reserviin saadaan liki miljoona heistä jo kasaan. Ei tarvitse eläkeläisiä värvätä.

  2. Tämäkin aivopieru on kuolleena syntynyt. Katsokaa fyysisesti sitä porukkaa josta nyt tehtäisiin arvokasta reserviainesta!! Ikävä kyllä, se porukka on juuri sitä joka joutui -90 keinotekoisen laman hampaisiin. Joka on koko elämänsä joututnut ”vähemmsten, leikkausten, virtaviivaistuksien ja lomautuksien” kurimukseen. Heidän vanhempansa selvisivät kuin koirat veräjästä, mutta juuri tämä -60 luvun loppupuolen ihmiset, he ovat tehneet kahtakin työtä selvitäkseen pankkien langettamista veloista. Ja siksi suurin osa kun fyysisesti kykenemätön tekemään työtä. Ja tässäkö olisi se kultamuna armeijalle? Ei tarvitse kuin katsoa Tilastokeskuksen dataa sisäelinsairauksista, näkösairauksista ja tukki- ja liikuntaelin sairauksista niin johan prosentiosuus yllättää.

    Jo se että hyvinvointialueiden tulon myötä nivel leikkaukset supistettiin minimiin kertoo kaiken. Esim henkilö jonka olkapään nivelestä irtosi pala sinne olkanivelen sisälle, häntä ei leikata kun sairaala päätti että johan ihminen on kunnossa fyysisen työhön muutaman viikon päästä. Vaikka me kaikki ymmärämme että olkanivelen välissä oleva luunpala estää suorittavan työn. Ja vaikeuttaa merkittävästi jo arkea.

    Ja näilläkö mentäisiin rajalle ”että heilahtaa”?

    1. Käytät väärin sinänsä oikeita havaintoja Iiro Viinasen ja Raimo Sailaksen ”lamasta-selviämis” -operaatiosta. Ettet vaan yrittäisi ”hyödyntää suomalaisten protesti-potentiaalia” ja ”maximoida suomalaisten keskinäisiä ristiriitoja”?

      1. Niin kuin tuolla aiemmin kirjoitin kansalaisten kokemusperäisistä havainnoista epäoikeudenmukaisuuksiin

        ”Julkinen kritiikki ei ole populismia.
        Se on vastuuttamisen viimeinen väline silloin, kun enemmistö käyttää valtaa itseensä päin.”

        Politikoimalla tai heittämällä epäilyksen varjon jonkun mielipiteen ylle, voi yrittää muuttaa maailmaa.
        Mutta nim. No niin…on oikeassa siinä, että kritiikillä paljastetaan juuri se, miksi mikään ei Suomessa muutu.

        Ps. Kaikki nim. No niin..mainitsemat tapaukset ovat jokaiselle 1990-luvun laman tapahtumia seuranneille tuttuja -tiedät sen hyvin, kun olet niistä itsekin kirjoittanut?

        Pss. Jos 1990-luvun laman vääryyksiä ei ole korjattu kolmeenkymmeneen vuoteen, vaikka tiedetään tasan tarkkaan ketkä hyötyivät ja ketkä maksoivat, niin miksi esim. sote-tupeksinnan kohdalla yhtäkkiä heräisikin jokin ylevä moraalinen selkäranka….Suomessa?🤣

        Katsos, kun todistettavasti: Suomessa vääryys vanhenee poliittiseksi ansioluetteloksi,

        Tulevaisuuden kaava menee näin:

        1. Ensin tehdään kriisissä paniikkiratkaisu.

        2. Sitten luvataan korjata sen “epäkohdat”.

        3. Sitten todetaan, ettei ole rahaa.

        4. Sitten syytetään edellistä hallitusta.

        5. Sitten jäädään eläkkeelle konsultiksi.

        6. Maksajat jäävät jonoon.

        Ja 20 vuoden päästä joku kysyy:

        “Eikö tälle sote-sotkulle olisi pitänyt tehdä jotain?”
        Vastaus: “Olisi, mutta nyt on jo uusi, vielä isompi kriisi.”

        Todellinen ironia on tämä:

        Sote-vääryydet tullaan kyllä “korjaamaan” – samoin kuin 1990- luvun vääryydetkin – mutta vasta sitten, kun uhrit on arkistoitu ja syylliset ehditty palkita. Ensin sotketaan paniikissa, sitten selitetään vuosikymmenet, sitten todetaan ettei ole rahaa, ja lopuksi perustetaan työryhmä hautaamaan koko asia.

        Suomessa vääryys ei ole ongelma, jos se on riittävän vanha. Se on silloin jo perinne.

  3. Voit hyvinkin olla oikeassa. Mutta koko kuvan näkeminen näin alhaalta antaa jokus vääriä päätelmiä. Pyydän anteeksi sitä.

    Sen sijaan… Ylistän Iiro Viinasta koko sydämeni pohjasta. Mies joka kulki junalla Riihimäeltä Helsinkiin, laittoi Suomen talouden (joka oli jossain kohtaa vain tuntien päässä sotatilajulistuksesta) kuntoon tavalla, joka ei kirpaissut köyhää. Ja jätti kausiensa jälkeen melko vauraan Suomen, vaikka suurin tulo tuli tehtyä. Ja sen sitten seuraavat kansanedustajamme tuhosivat lopullisesti.

    Siis… nämä omat omia mielipiteitäni tekemistäni havainnoista. En väitäkkään että nämä olisivat totta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *