Venäjän federaatio -surullisen-kuuluisan Neuvostoliiton perillinen- provosoi eilen Suomenlahdella lennättämällä sotilaskoneita Viron ilmatilassa, -tarkoituksena testata NATO;n ja Viron reaktioita. Aiemmin venäläiset ovat menneet sitäkin pidemmälle.
Kesä 1940 oli Suomelle muodollisesti rauhan aikaa, mutta naapurissa oli Neuvostoliitto, jonka virallisen ideologian mukaan ’rauha on vain sodan jatkamista, toisin keinoin’. Nyttemmin siellä ilmansuunnassa on luovuttu paljosta ideologisesta jargonista, mutta oleellisissa asioissa ei ole tingitty. Siksipä on syytä tarkastella tapahtumaa kesäkuussa 1940.
’Kaleva’ 14. kesäkuuta 1940
Neuvosto-Venäjä oli lopettanut provosoimattoman hyökkäyssotansa Suomea vastaan maaliskuussa -40, mutta painostus ja uhkailu jatkuivat. -Kuten muuten tapahtuu myös syyskuussa 2025. Kaikenlaista pikkuhäröilyä sattui, ja kun niihin ei riittävästi reagoitu, otteet kovenivat.
Kunnes 14. kesäkuuta Tallinnasta Helsinkiin lentävä reittiliikenteessä oleva matkustajakone, Aero Oy:n (nyk: Finnair) Junkers 52 -tyyppinen ’Kaleva’ joutui venäläisen DB-3T -pommikoneen hyökkäyksen kohteeksi virolaisen Kerin saaren läheisyydessä.
Venäläinen käytti konekivääreitään matkustajakoneen tuhoamiseen. Kaleva syöksyi mereen ja koneessa olleet saivat surmansa: Ohjaaja, lentokapteeni Bo von Willebrand, radisti Tauno Launis, matkustajat virolais-suomalainen Gunvor Maria Luts, ruotsalainen Max Hettinger, saksalainen liikemies Friedrich Offermann, saksalainen liikemies Rudolf Cöllen, ranskalaiset Paul Longuet ja Frederic Marty, Yhdysvaltain Helsingin-suurlähetystössä työskennellyt Henry William Antheil menehtyivät ilmaterrorismin uhreina.
Venäjään ei ilmarosvouksen ja terroriteon johdosta kohdistunut minkäänlaisia sanktioita, -eikä julkista paheksuntaa. Sama käyttäytyminen siis sai jatkoa.
Ukrainassa 17. heinäkuuta 2014
Rauha oli sodan jatkamista -kieroimmin keinoin mutta yhtä brutaalina- myös Itä-Ukrainan yllä 17. heinäkuuta 2014: Malaysia Airlinesin lento Amsterdamista Hollannissa Kuala Lumpuriin Malesiassa –MH17– ammuttiin alas ohjuksella. Kaikki koneessa olleet 283 matkustajaa ja 15 miehistön jäsentä saivat surmansa. Venäjä kiisti osallistuneensa -taas kerran- ilmailuterroriin, vaikka todisteet olivat selvät.
Myös Finnair: 20sek ohjuksen täysosumaan 23. joulukuuta 1987
Finnairin pohjoista reittiä Tokiosta Helsinki-Vantaalle palaava DC-10 oli venäläisen ohjuksen tähtäimessä Barentsinmeren yläpuolella 23. joulukuuta 1987, Kun elettiin YYA-aikaa, kuulimme asiasta vasta vuosikymmeniä myöhemmin.
Finnairin DC-kymppi oli 20:n sekunnin päässä it-ohjuksen räjähdyksestä omalla lentokorkeudellaan.
Faktat:
- Tapahtuman ajankohta: 23. joulukuuta 1987,
- Lennon koodi: 915,
- Missä: Edgeøya, Huippuvuoret, Norjan ilmatilassa,
- Mistä lennettiin: Narita, Tokio, Japani,
- Mihin lennettiin: Helsinki-Vantaa, Helsinki, Suomi,
- Kuolleita tai luokkaantuneita: Ei ollut,
- Tapaukseen osallisia: 215; matkustajia 201, miehistöä 14,
- Konetyyppi: McDonnell Douglas DC-10-30ER,
- Yhtiö: Finnair,
- Koneen rekisteritunnus: N345HC. Monet lukijoista ovat ehkä nähneet koneen? Se lensi myöhemmin Muumi-kuvioisena mm. Helsinki-Vantaalta.
Vaaratilanteessa ollut kone lensi Finnairin väreissä, mutta oli amerikkalaisessa rekisterissä. Lentoyhtiöillä on tapana, varsin uusia kalliita koneita hankkiessaan, joskus myydä ne rahoitusyhtiölle ja liisata takaisin. Näin pääomitetaan yhtiön toimintaa. Vuokrakalustolla lentäminen on myös yleistä. Emme tiedä kummasta tavasta oli kyse tällä kertaa, mutta rekisterivaltio oli USA.
Ensimmäisenä maailmassa Finnair lensi Euroopasta Tokioon Pohjoisnavan ylitse välilaskutta. Muut yhtiöt käyttivät esim. Anchoragea Alaskassa, Finski ei: DC-10 koneisiin voidaan lisätä polttoainetankkeja ruumatilan kustannuksella, ja näin Suomessa olikin tehty. Lento kesti yhteen suuntaan 13 tuntia.
Jäämeren yli jouduttiin lentämään, koska venäläisten silloinen ylilentotariffipolitiikka oli kohtuutonta. Tänään Venäjän ylikennot ovat -muilta kuin kiinalaisilta- keskeytyksissä muista syistä.
Finnairin lento 915 lähti Tokion Naritasta tuona päivänä kymmeneltä aamupäivällä, Suomen aikaa. Kone lensi Tokiosta Beringin-salmelle, sieltä Pohjoisnavalle, ja kääntyi Huippuvuoren yli kohti Helsinkiä. Ongelmia tuli Huippuvuorilla.:
N345HC oli Huippuvuorten Edgeøyan saaren kohdalla noin kello 13–14 Suomen aikaa, kun kapteeni Esko Kaukiainen ja perämies Markku Soininen näkivät raketin lähestyvän konetta 30 astetta etuvasemmalla. Koneen ykköskapteeni ja ensimmäinen perämies olivat tuolloin miehistön lepotiloissa lepovuorollaan. Näkyvyys oli hyvä ja lentäjät seurasivat raketin lentoa useiden kymmenien sekuntien ajan. He ajattelivat sen olevan Neuvostoliiton sääraketti, joka oli matkalla avaruuteen. Kun raketti oli noussut DC-kympin lentokorkeuteen se kääntyi suoraan konetta kohti. Sitten raketti räjähti.
Koneen inertiasuunnistusjärjestelmän antamien koordinaattien perusteella lentäjät tiesivät asemansa. Räjähdyksen jälkeen Kaukiainen käynnisti sekuntikellon. Vähän yli minuutin kuluttua kone saapui räjähdyspilven kohdalle.
”Kun koneen nopeus oli 900 km/h ja ohjuksen nopeus vähintään 1 800 km/h, laskelmat tuottivat tulokseksi, että ohjus oli räjähtänyt vain noin 20 sekuntia ennen törmäystä. Lentäjät arvelivat räjähdyksen tapahtuneen 20–25 kilometrin etäisyydellä koneesta. Lentäjät seurasivat, kuinka ohjuksen runko putosi spiraalimaisessa liikkeessä kohti merta.”
Ohjuksen havaittu lentoradan muutos osoittaa sen olleen ilmatorjuntaohjus, ei ballistinen eikä sääraketti. Ohjuksen tyypiksi arvellaan silloin Venäjällä ja sen liittolaisilla käytössä ollutta Petshora-ohjusta. Petshora-järjestelmiä on asennettu myös sota-aluksiin.
Tapauksesta ei ole koskaan tehty virallista raporttia, Supo ei ole siitä kuullutkaan, ja silloiset ministeritkin kuulivat asiasta ensimmäistä kertaa vasta vuonna 2014, jolloin Iltasanomat rohkeni kirjoittaa ilmavälikohtauksesta. Parempi myöhään kuin ei silloinkaan!
Toivokaamme, että vanha ilmarosvo naapurissa rauhoittuu.
Pekka Kemppainen
Luettavaa:
- Yle 24.04. 20218: Matkustajakone Kalevan tuhosta 1940 vaiettiin vuosikymmeniksi,
- Uutisia hauskasti ja kiinnostavasti 11.01. 20920,
Aiemmissa julkaisuissa, -auhetta sivuten:
19.09. 2025:
11,09. 2915:
Hyökkäyssotien laillistaminen saattaa edetä perjantaina, -jäljet eivät lupaa hyvää
12.02. 2025:
11.05. 2025:
Missä viipyy tutkimus Venäjän vaikuttamisesta Suomeen, -kysyy kansanedustaja Antikainen
10.05. 2025:
14.02. 2025:
Jussi Halla-aho: ”NATO on ainoa turvallisuustakeiden tarjoaja, jonka Venäjä ottaa vakavasti”
12.03. 2024:
Finnairin lento 915
”Tapauksesta ei ole koskaan tehty virallista raporttia, Supo ei ole siitä kuullutkaan, ja silloiset ministeritkin kuulivat asiasta ensimmäistä kertaa vasta vuonna 2014, jolloin Iltasanomat rohkeni kirjoittaa ilmavälikohtauksesta.”
Ydinongelma meille suomalaisille näyttää edelleen olevan tämä: jos suomalainen turvallisuus- ja viranomaiskoneisto jatkaa asioiden peittelyä ja vähättelyä kuten YYA-kaudella, silloin “natoaikanakaan” kansalaisten turvallisuus ei todellisuudessa ole yhteistä, vaan edelleen politiikan panttivanki.