Jemenin houthi-kapinoitsijoita tukeva salakauppa-verkosto välittää sekä aseita, että Iranin pakotteiden-alaista öljyä. Houthit ovat -jostain saamillaan ohjuksilla- hyökänneet kaupallista merenkulkua vastaan Punaisellamerellä ja Arabianmerellä. Nyt heidän omaa logistiikkaansa kosketaan.
Yhdysvaltain valtiovarainministeriö määräsi torstaina (15. 08.) sanktioita useille yrityksille, henkilöille ja aluksille, jotka ovat osallistuneet Iraniin sen ydinpommi-hankkeiden takia kohdistettujen kaupparajoitusten rikkomiseen, ja terroristien aseistamiseen. Yhdysvallat poisti Iranilta pakotteet v.2015, kun solmittiin ns. ’Iran nuclear deal’, JCPOA-sopimus. Silloinen Yhdysvaltain presidentti Donald Trump irtisanoi maansa sopimuksesta v.2018, ilmoittaen syyksi Iranin sopimusrikkomukset. Pakotteet tulivat taas käyttöön.
Terroristijärjestö Hamasin aloitettua sodan Israelia vastaan 7. lokakuuta 2023 houthit ilmoittuivat liittyvänsä sotaan, uskonveljiensä puolelle. Salakuljetusverkostot jatkoivat aseiden ja mm. öljyn toimittamista houtheille, -etupäässä Iranista, mutta aseita myös muista lähteistä. Houthit aloittivat Hormuzin ja Bab-el-Mandebin salmien kautta kulkevan laivaliikenteen häirinnän ohjuksillaan ja droneilla. -Jälkimmäisen salmen kautta kuljetaan Suezille, ja terroristien kohteena olevat väylät ovat maailman vilkkaimpia, ja tärkeitä globaalille taloudelle.
Iranin kauppa-pakotteita rikkovat salakuljettajat toimittavat asioita myös Libanonin Hezboillah-järjestölle. Houthit selittävät sotivansa myös Hamasin puolesta, Israelia ja ”länttä” vastaan. Houthit ovat myös -kahteenkin kertaan- julistaneet suuriäänisesti saaneensa jostakin hypersoonisia ohjuksia, joilla he ulottaisivat meriliikenteen häirinnän myös Kauko-Idästä Afrikkaa-kiertäen kulkevaan laivaliikenteeseen. Houthien toiminta nostaa kuljetuskustannuksia, vähentää laivojen saatavuutta niiden ollessa pidemmällä reitillä (poissa ottamasta seuraava lastia reitin kääntöpaikoissa), ja nostaa vakuutusmaksuja.
Houthi-kapinoitsijoiden toiminta haittaa maailmantaloutta, ja sen vaikutus ulottuu laajalle. -Asialle on siis tehtävä jotakin, ja torstaina tehtiinkin. Lähi-Idän rauhantoiveiden heikkeneminen Hamasin poliittisen johtajan salamurhan jälkeen lisää tilanteiden kriittisyyttä.
(Salakuljettajien) varjoverkoston väitetään auttavan Iranin öljyn ja nesteytetyn kaasun myyntiä Jemeniin ja Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin Saeed al-Jamalin, Iranin islamilaisen vallankumouskaartin tukeman huthi-rahoittajan toimeksiannosta, kirjoittaa lehti.
”Al-Jamalin verkoston tuotto auttaa rahoittamaan houthien piittaamattomia hyökkäyksiä laivaliikenteeseen ja siviiliinfrastruktuuriin Punaisellamerellä, ja ne ovat johtaneet vakaviin seurauksiin sekä alueellisesti että kansainväliselle yhteisölle”, Yhdysvaltain valtiovarainministeriö lisäsi.
Yhdysvaltain pakotteet kohdistuvat tankkereihin, jotka al-Jamalin toimeksiannosta kuljettavat pakotteiden-alaista Iranin öljyä ja nestekaasua. Mm. hongkongilaisen Kai Heng Long Global Energy Limitedin on todettu kuljettaneen kymmenien miljoonien dollarien arvosta nestekaasua Iranista Libanonin Hizbollahille, joka aseistaa joukkojaan näinkin saaduilla rahoilla.
”Tämänpäiväiset toimet korostavat jatkuvaa sitoutumistamme Iranin ensisijaisen rahoituskanavan katkaisemiseen alueellisille terroristiliittolaisilleen, kuten Libanonin Hizbollahille ja hutheille”, sanoi virkaatekevä Yhdysvaltain valtiovarainministeri Bradley Smith.
Turvatakseen merenkulkua ja maailmankauppaa Yhdysvallat on tuonut laivastovoimia Arabianmerelle. Houthien omakehuisesti mainitsemia kehittyneempiä aseita saatetaan aikoa käyttää esm. US.Navyn tukialusryhmää (carrier+) vastaan. (Oliko eskalaatio tähän sopiva sana?)
Luettavaa;
- Europeiska Pravda 15.08. 2024,
- Al-Arabiya 16.08. 2024,
Huthit uhkailevat upottaa lentotukialuksen, -”jostain” saamillaan ihme-ohjuksilla
Jemenin Houthit olivat tilanneet jotakin, -ja saivat sen: Hodeidah:n satamassa vähän palaa
Pahempi vaara merenkululle: Houthit väittivät testanneensa hypersoonista ohjusta