Israelin pääministerin Benjamin Netanyahun ja hänen äärioikeistolaisten hallituskumppaniensa suuri ’eksistentiaalinen uhka’ oli länsi-integroitunut, vakaa ja ydinaseeton Iran. -Tänään kuulemme, että uhka on torjuttu. Sofar-torvet soikoot, ja ”kolmannen temppelin” rakentaminen alkakoon. -Tarkastelemme.
Aloitamme Iranin opposition julkaisua siteeraamalla:
-Iranin islamilaisen vallakumouskaartin, IRGC:n, media kertoi kaksi tuntia sitten, että ”Iranilla ei ole vaihtoehtoa ydinpommille”.
Iran has no choice but to obtain a nuclear bomb to remove the military option against the country during the transition to a new world order, IRGC-affiliated Fars News wrote in a commentary on Sunday.
The outlet argued that Iran must achieve nuclear deterrence to gain what it called the “calm needed” to ensure other disputes can be resolved through negotiations.
Fars wrote that only under such conditions would negotiations be possible from the “right position.”
It also argued that nuclear deterrence could create a balance of power between Iran, the United States and Israel and keep the scope of any possible conflict under control.
- ”Iranilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hankkia ydinpommi sotilaallisen (uhkan) vaihtoehdon poistamiseksi maata kohtaan, siirryttäessä uuteen maailmanjärjestykseen (sic!), IRGC:hen liittyvä Fars News kirjoitti sunnuntaina (28.06. 2026).
- Julkaisu väitti, että Iranin on saavutettava ydinaseiden deterrenssi saavuttaakseen tarvittavan ”rauhan” neuvotteluissa esiin nousevissa asioissa.
- Farsin mukaan vain näissä oloissa ovat neuvottelut mahdollisia ”oikeista asemista”.
- Farsin uutinen väitti myös, että ydinaseiden deterrenssi voi luoda voimatasapainon Iranin, Yhdysvaltojen ja Israelin välille ja pitää konfliktin laajuuden hallinnassa kailissa mahdollisissa tapauksissa.
-Tässä on se lopputulos kesäkuun 2025 pommituksista ja helmikuun 28. 2026 aloitetusta sodasta.
Kommentti:
Iranissa on ollut enemmän tai vähemmän pappishallinto (uskonnollinen teokratia) vuodesta 1979 alkaen, mutta ei muuttumaton poliittinen tilanne, -vaikka monet perehtymättömät kommentaattorit niin näyttävät luulevan. Elokuun 2024 presidentinvaaleissa uskonnolliskonservatiivit kärsivät tappion, -poikkeuksellisen korkean äänestysaktiivisuuden oloissa. Uutta presidenttiä, Masoud Pezeskiania, arvioitiin mm. arabimaiden medioissa ’reformistiksi’.
Pezeshkian lupasi kampanjassaan iranilaisille nousevaa elintasoa, -mikä olisi mahdolloista vain Iraniin kojhdistuvien talpouspakotteiden poistamisen kautta, -mikä taas edellytti poliittista lähenemidstä länsivaltoihin.
Iranin, -ja toisaalta Yhdysvaltojen ja YK:n turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenmaiden kanssa v.2015 allekirjoitettu ”iranin ydinsopimus” -’Iran nuclear deal’ (JCPOA) oli jo kerran lopettanut pakotteet, -Iranin luopuessa ydinpommi-hankkeestaan. Vuonna 2018 Yhdysvaltain presidenttinä ensimmäistä kauttaan istuva Donald Trump, -mm. ääriuskonnollisten ’evankelikaalien’ (evancelical) äänillä asemaansa päässeenä- irtisanoi JCPOA:n ja aloitti Iraniin kohdistuvat pakotteet uudelleen.
Iranin uskonnolliskonservatiivien aseman horjuvuudesta kertoo se, että heiltä kesti noin vuosi saada Iran aloittamaan uudelleen uraanin rikastamisen yli JCPOA;n salliman 3,65%:n, -kohti ydinase-kelpoista 90%:a, -johon toki oli pitkä matka, eikä sitä iranilaisten ometekemillä sentrifugeilla näytä koskaan saavutetun.
Samoihin aikoihin iranin ”korkein johtaja”, -uskonnollinen hahmo joka paikallisen perustuslain mukaan on jonkinlainen vihoviimeinen päättäjä- Ali Khamenei alkoi kirjoittelemaan sitovia uskonnollisi määräyksiä, –fatwoja– joissa tuomittiin ydinase uskonnon kieltämäksi ja syntiseksi asiaksi.
28. helmikuuta Netanyahu pommituttikin Khamenein hengiltä, -Olihan hän suurien suunnitelien tiellä.
Jonkinlainen ”demokraatti” Pezeshkian oli jo ennen vaalikampanjaansa varmistanut tuen ainakin osalta iRGC:n johtoa, -että voi haastaa uskonnolliskonservatiivit, -Iranin jonkinlaiset ”republikaanit”.
On eri asia, onko monikaan Pezeshkianin tukija enää hengissä, -Trumpin ja Netanyahin kesäkuun 2025 ja helmi-maaliskuun 2026 pommikampanjojen jäljiltä.
Irania ulkoministerinä JCPOA-neuvotteluissa ediustanut Mohammad Javad Zarif sisältyi Netanysahun tappolistalle, -ja henkihän siinä meni. Zarif oli kuulunut kesällä 2024 Pezeshkianin tukijoihin, mutta uskonnolliskonservatiivien vastustuksen takia häntä ei otettu uuden presidentrin ministeriksi, -Tässäkin Jerusalemin ja Teheranin uskonnolliskonservatiivien teot näyttäytyvät hämmästyttävän yhdensuuntaisina.
”Niin mitä vikaa -Trumpin kannalta- on JCPOA-sopimuksessa? -Sen alla on Obaman nimi.”
-Näin naljailevat kansankyynikot Yhdysvalloissa, -mutta eivät toki maan keskeisellä aikavyöhykkeellä, -’Middle Time’ jonka Itärannikon liberaalit ymmärtävät ’keskiaikaa’ tarkoittavaksi. ”Raamattuvyöhyke” on toinen sanonta, tarkoittaen näitä ¨sinisiä osavaltioita’.
Seuraavaksi kysymmekin. mitä yhteistä on meneillään olevan kalabaliikin keskeisiää toimijoilla, Iranilla, Yhdysvalloilla ja Israelilla?
Vastaan itse, kun kerran kysyinkin: Kaikissa uskonnolliset äärimieliset ovat vallan kahvassa, -paitsi Iranilla ei ole ydinasetta.
No nythän sekin eroavaisuus katoaa, -kiitos kahden muun mainitun.
Pekka Kemppainen
Luettavaa:
- Fars News, päivittyvä.
- Iran international 28.06. 2026 (päivittyvä),
Muita uutisia:
29.06. 2025:
Iran pommitettiin takaisin koraanikauteen, -ja pyrkyyn ydinase-valtioksi
20.06. 2025:
07.07. 2024:
09.06. 2026:
Netanyahua ei Yhdysvaltain tuen loppuminen pidättele, Trump lupaa kostaa helikopterin pudottamisen
08.06. 2026:
Trump: ’Israel voidaan jättää yksin (alone) jos se jatkaa iskuja
01.06. 2026:
08.04. 2026:
10.05. 2026:
16,02. 2026:
28.02. 2026:
Li Andersson: ’Näiden herrojen toiminta on vaaraksi meille kaikille’
22.06. 2026:
04.03. 2026:
09.11. 2025:


Ei niitä hiljennä kuin valkoisella fosforilla ja ydinpommilla. Niin kauan kun minä olen elänyt ne ovat koko ajan olleet riidoissa kakkien naaurivaltioiden kanssa. Ihan kuin nykyinen Ukrainakin.