Tämän kesän ’mätäkuun juttu’ on eläkevakuuttaja Risto Murron avaus suomalaisen eläkejärjestelmän tulevaisuudesta: Vastuu siirtyy lapsille.
(Kuvan aineisto eri lähteistä.)
Suomalainen eläketurva perustettiin sille periaatteelle, että jokainen maksaa työelämässä ollessaan tulevan eläkkeensä, -sekä v.1937 perustetun kansaneläkkeen että v.1962 säädetyn työeläkkeen. Valtio –Kela– ja yksityiset työeläkeyhtiöt huolehtivat työelässä olevien maksamien eläkesäästöjen hallinnoimista ja säilyttämisestä.
Koska kansaneläkekin oli sidottu tulevan eläkeläisen itse maksamien eläkemaksujen kertymään Kelan tilille, ensimmäiset täydet kansaneläkkeet olisivat tulleet maksettaviksi vasta 40 vuoden kuluttua (1937:stä)
Aluksi eläkkeet olivat hyvin pieniä (-kun kertymää henkilön henkilökohtaisella eläketilillä oli vähän): 1950-luvun alussa kuukauden eläkkeellä sai vain noin kolme kiloa kahvia. Ensimmäiset täydet eläkkeet olisivat tulleet maksettaviksi vasta 40 vuoden kuluttua. Ensimmäisenä vuonna kansaneläkettä sai vain 221 henkilöä, ja monet eivät edes tienneet oikeudesta eläkkeeseen. (Lainaus: Kela, -linkki alempana.)
Kun kaikki tulevat maksuvastuut eläkkeiden saajille oli jo valmiiksi katettu heiltä kerätyillä eläkemaksuilla, valtion tai eläkeyhtiöiden rahojen loppumisesta ei ole pelkoa, -vaiko sittenkin:
”Valtion rahoituspohja edelleen murenee”
Työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto on tuonut julkisuuteen ajatuksen, joka on käynyt mielessä varmasti monella muullakin. Murron mukaan keskustelu lasten aiempaa suuremmasta vastuusta vanhempiensa hoidossa tulee akuutiksi kymmenen vuoden sisällä, jos valtion rahoituspohja edelleen murenee. (Uudenkaupungin Sanomat 02.08. 2025.)
Eläkejärjestelmän romahtaminen merkitsisi koko hyvinvointivaltion romahtamista. Toimenpiteitä siis tarvitaan, -ja ’sopeutusten’ kohdistamista sinne missä budjetissa on ’ilmaa’, -ei vanhuksiin. Heiltähän onkin jo saksittu etuja? ![]()
Luettavaa:
- Uudenkaupungin Sanomat 02.08. 2025: Kuka hoitaisi vanhukset? Työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto on tuonut julkisuuteen ajatuksen, joka on käynyt mielessä varmasti monella muullakin. Murron mukaan keskustelu lasten aiempaa suuremmasta vastuusta vanhempiensa hoidossa tulee akuutiksi kymmenen vuoden sisällä, jos valtion rahoituspohja edelleen murenee.
- Iltasanomat 30.07. 2025: Pitäisikö lasten maksaa vanhempiensa hoiva? Näin puolueista vastataan; Ilta-Sanomat kysyi neljän suurimman puolueen ratkaisuja tulevaisuuden hoivapommiin.
- Helsingin Sanomat 26.07. 2025: Risto Murto: Aikuiset lapset saattavat jatkossa joutua ottamaan enemmän vastuuta vanhemmistaan; Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa, Murto arvioi.
-
Kirja: ’Orjamarkkinat – huutolaislasten kohtaloita Suomessa’, Jouko Halmekoski.
- Kela,
- Lisää kauhu-skenaarioita: Helsingin Sanomat 26.-27.05.,
- Kansaneläke nosti vanhukset köyhyydestä,
- Talouselämä 23.05. 2024: Valtion pörssisalkusta on haihtunut liki 20 miljardia euroa – Näin Varman Risto Murto kommentoi Fortumin ja Nesteen tilannetta; Valtion pörssiomistusten arvo on lähes puolittunut vuodesta 2021. Petteri Orpon (kok) hallitukselta odotetaan pian valtion omistajapolitiikkaa ohjaavaa uutta periaatepäätöstä.,
- Eläkkeensaajien keskusliitto,
- Helsingin Sanomat 15.09. 2024: Salaisissa neuvotteluissa selvitetään uutta tapaa sijoittaa suomalaisten eläkevaroja – ”Todella huolestuttavaa”; Eläkeyhtiöille selvitetään mahdollisuutta velkavivuttamiseen. Yhtiöt voisivat hakea lainaa ja sijoittaa lainatut rahat esimerkiksi osakkeisiin.
- Verkkouutiset 15.09. 2024,
Löytyykö ’eläkepommi’ suurten ikäluokkien sijasta työeläkeyhtiöiden varainhoito-taidoista?
Toistuuko ’Sonera-ceissi’: Eläkesäästöt vapautetaan ’vivutukseen’



Olipas mielenkiintoinen näkökulma!
Löytyykö ’eläkepommi’ suurten ikäluokkien sijasta työeläkeyhtiöiden varainhoito-taidoista?
On hyvin mahdollista argumentoida näin – ja aiheesta onkin ollut keskustelua erityisesti kriittisissä talous- ja eläkejärjestelmän arvioissa.
Perinteinen ”eläkepommi”-narratiivi on rakennettu seuraavasti:
Suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle → työssäkäyvien määrä suhteessa eläkeläisiin pienenee → työeläkemaksut nousevat tai eläkejärjestelmä joutuu paineeseen.
Mutta samaan aikaan suomalainen työeläkejärjestelmä on rahastoiva:
– Työeläkeyhtiöt hallinnoivat yli 250 miljardin euron varallisuutta (2025).
– Tavoitteena on, että sijoitustuotot kattavat osan tulevista eläkkeistä ja keventävät sukupolvien välistä painetta.
Jos rahastot tuottavat hyvin, eläkepommi on hallittavissa. Jos taas:
– Varainhoito epäonnistuu (heikko tuotto, korkea hallintokulu, riskien välttely),
– Tai poliittinen ohjaus ja sijoitusstrategia ovat liian varovaisia,
niin eläkepommi voi olla enemmän sijoitustuottojen kriisi kuin demografinen kriisi.
Kriitikot ovat huomauttaneet mm.:
1. Työeläkeyhtiöiden tuottohistoria ei ole ollut yhtä vahvaa kuin parhaiden kansainvälisten eläkerahastojen (esim. Norjan öljyrahasto).
2. Hallintokulut ja kalliit kotimaiset erikoissijoitukset syövät tuottoja.
3. Poliittinen paine suosii usein kotimaisten yritysten tukemista sijoituksilla, mikä voi heikentää hajautusta.
Jos tämä tulkinta pitää paikkansa, “eläkepommi” ei niinkään räjähdä syntyvyyden ja suurten ikäluokkien vuoksi, vaan silloin kun rahastot eivät tuota odotetusti ja poliittinen järjestelmä ei ymmärrä/uskalla korjata kurssia ajoissa.
Voisiko olla mahdollista, että eläkevaroista on jo etukäteen syöty kuormasta???
Kyllä, se on mahdollista – ja nimenomaan tuo epäilys on noussut esiin aina, kun puhutaan eläkevarojen käytöstä ja raportoinnista. “Syöty kuormasta” voi tarkoittaa useita eri asioita, joista osa on laillisia mutta silti järjestelmän kestävyyden kannalta ongelmallisia:
1. Hallintokulut ja palkkiot
– Suomen työeläkeyhtiöt käyttävät vuosittain satoja miljoonia hallintokuluihin ja sijoitusten hoitopalkkioihin.
– Varsinkin pääomasijoituksissa ja vaihtoehtoisissa sijoituksissa on korkeat palkkiot, joita on _vaikea_ läpinäkyvästi seurata.
– Esimerkiksi osa tuotoista siirtyy jo etukäteen yksityisille rahastojen hoitajille, ennen kuin varsinainen eläkemaksu hyötyy sijoituksesta.
2. Kotimaiset ”tukisijoitukset”
– Työeläkeyhtiöitä on poliittisesti painostettu sijoittamaan kotimaahan, esimerkiksi rakentamiseen, kiinteistöihin ja vaikeuksissa oleviin pörssiyhtiöihin.
– Tämä voi olla de facto tukea suomalaisille yrityksille tai kaupungistumishankkeille – mutta jos tuotto jää matalaksi, eläkevarat “syödään” tuottopotentiaalin kautta.
3. Tilapäinen alirahastointi
– Osa eläkkeistä maksetaan ”pay-as-you-go”-periaatteella, ja rahastoja on voitu käyttää kassavajeen paikkaamiseen.
– Jos sijoituksia realisoidaan huonoon aikaan (taantumassa), tulevien vuosien tuottopotentiaalia heikennetään.
– Julkisuuteen tämä ei aina näy heti, koska tilinpäätökset voidaan esittää vuositasolla ”neutraaleina”.
4. Kirjanpidolliset kikat
– Jälleenarvostukset voivat näyttää salkun arvon hyvältä nousukaudella, mutta jos markkinat laskevat, varallisuus hupenee nopeasti.
– Näennäinen “ylijäämä” voi johtaa poliittiseen paineeseen olla nostamatta maksuja, mikä taas syö tulevien sukupolvien puskuria.
5. Hiljainen sukupolvien välinen tulonsiirto
– Jos eläkevarat tuottavat vähemmän kuin oletetaan, mutta maksutasoja ei korjata ajoissa, nykyiset eläkkeet maksetaan osittain tulevien varojen kustannuksella.
– Tämä on se todellinen “kuormasta syönti”: järjestelmä voi näyttää vakaalta nyt, mutta seuraavat sukupolvet maksavat viiveellä.
Ps. Suo siellä ja vetelä täällä… Niistä viis, kunhan menopuolta lisätään, tulopuolesta välittämättä, ja velkakellokin höyryää kuin juhannussauna, mutta eihän se mitään, kunhan kahvipöydässä näyttää leveältä.
”“eläkepommi” ei niinkään räjähdä syntyvyyden ja suurten ikäluokkien vuoksi,” -Jokainen ikäluokka saa eläkkeensä itse töissäollessaan maksamistaan eläkesäästöistä. Suomalaisessa järjestelmässä ei maksettu työssäolevien rahoilla jo eläkkeelle päässeiden etuisuuksia. -Hehän eivät alussa mitään eläkkeitä saaneetkaan.
— Mutta miten on mennyt?? Ennen ensimmäisiä v.1937 lain mukaan eläkkeeseen oikeutettuja ei kukaan saanut eläkettä. Rahat odottivat henkilölle korvamerkittyinä Kela:ssa, kunnes tämä eläköityi. -Tänään työelämässä olevat eivät tule näkemään maksamiaan Kela- ja työeläke-maksuja, -eivätkä niitä ole nähneet edellisten ikäluokkien eläkeläisetkään; He olivat maksaneet itse itsensä.
Missä paradoksin ratkaisu??
Missä paradoksin ratkaisu on?
Viimeisessä kysymyksessä esitetty paradoksi ratkeaa, kun jakojärjestelmän rinnalle nostetaan rahastoinnin ja sijoitusten merkitys.
Sijoitustuottojen ansiosta työeläkemaksujen ei tarvitse olla niin korkeita kuin ne olisivat puhtaassa jakojärjestelmässä. Tämä tekee eläkejärjestelmästä kestävämmän ja pyrkii tasapainottamaan sukupolvien välistä taakkaa.
Ps. Näin asia selitetään virallisesti, mutta kokonaan toinen kysymys onkin sijoituspäätöksiin osallisten inhimilliset heikkoudet ja niiden summa. Toivottavasti olen väärässä, sillä pahamaineisella ”sijoitusvuosikymmenellä” 1990-luvulla, luulin kerran olevani väärässä, mutta erehdyin.
Pss. Eli voiko jokin olla liian hyvää ollakseen totta?