Tero AT Hakkarainen esittelee eräitä uuden teknologian mahdollisuuksia, joita voisi Suomessakin hyödyntää.
(Kuvan aineisto eri lähteistä-)
Bertha -tunnelipora
Tässä on Bertha -tunnelipora. (otskkokuvan tausytalla,) Halkaisija 17,5 metriä. Suomi tarvitsee muutamia tunneliporia, tai valmistaa tätä vähän leveämmän, jolla saadaan halkaisijaltaan 20 metriä leveää tunnelia valmistettua kallion sisälle.
Suomi tarvitsee rautateitä merenalitse Ruotsiin ja mahdollisesti tuntureiden ja vuorten läpi Norja rannikolle.
Norjan rannikolle menevä rata kulkee ilmakiskoilla, eli sillalla. Koska silloin se ei häiritse poronhoitoalueita, eikä ympäristöä, ei tapahdu riistakolesteita, tai puita ei voi kaatua kiskoille eikä lunta kerry kiskoille.
Sama Ruotsiin menevissä rautateissä, joista osa voidaan rakentaa siltana.
Lämpövarastoja kallioon
Bertha tunneliporat mullistaa myös energiateolisuuden. Kallioon voidaan porata muutaman kilometrin pituisia ”tekojärviä” eli lauhdutinvesi säiliöitä, joissa voimaloiden lauhdutin vedet voidaan varastoida.
Eli järviä ei tarvitse lauhduttimina. Tämä lisää mahdollisuuksia voimaloiden ja Fischer-Troppcsh laitosten rakentamiseen, sekä pienydinreaktoreiden rakentamiseen, muualle kuin järvien ja merien rannoille.
Myös ilmaan karkaava ja vesistöihin karkaava lämpösaaste vähenee.
Näistä lauhdutinvesi säiliöistä saadaan myös lämpöenergiaa omakotitaloihin ja kerrostaloihin ja teollisuus kiinteistöihin.
Tämä mahdollistaa myös megakasvihuoneiden ( kasvilinnojen ) rakentamisen, joihin voidaan tuottaa energiaa sulasuolareaktoreilla. Lauhdutinvesi säiliöi voidaan porata megakasvihuoneen alle kallioon, josta myös osa kasvihuoneessa ja rakennuksesta saa lämpöenergiaa. Mursketta syntyy valtavasti rakennusteollisuudelle.
Pienydinreaktorit maan alle
Myös uusia tapoja kaivosteollisuuden mineraalien louhintaan tuo nämä kallioporat, kun uudella ydinteknologialla sulasuolla toimivat pienydinreaktorit voidaan siirtää kaivosalueille. Siirrettävällä ydinreaktoreilla ja kuljettimillla polttoaineita kuluu mineraalien louhintaan huomattavasti vähemmän, ja mineraaleja voidaan kaivaa poraamalla maan alla. Näin säästyy myös ympäristöä, kun avolouhosten sijaan louhinta toteutetaan maan alla. Edes valtavia tieverkkoa ei tarvitse rakentaa niin paljon kaivoksille, koska pienydinreaktori tuottaa kuljettimiin tarvittavan sähkön.
Jopa suuri osa kaivosjätteistä voidaan kuljettaa takaisin reikiin ja sinetöidä kaivostunneleihin. Näin kaivostoiminnasta ja louhinnasta voidaan tehdä lähes täysin saasteetonta ja päästötöntä.
Tämä teknologia avaa aivan mahtavat mahdollisuudet ja näkymät uusiin teknologioihin, jotka säästävät ympäristöä, toimivat yksinkertaisemmin ja vaativat vähemmän polttoaineita sekä koneita, eli pienentää kuluja ja myös tuottaa paremmin.
Tero AT Hakkarainen 10.07. 2025
Luettavaa toisaalla:
- SVT 24.07. 2016: Så mycket kan supertunneln (från Sverige) till Finland kosta.
heh kun suomi pojat eivät osaa ja pysty edes rakentamaan maan päällisiä tunneleita, kuinkahan monta kertaa tunnelit sortuneet turun ja helsingin moottoritien varsilla. höpön höpön hela tunneli. kun meillä ei ole edes varaa pitää maanpäällisiä teitämmekään kunnossa. rahaa riittää kyllä toisten sotiin ja 3-.maitten ###### pitäisivät nyt vaan päänsä kiinni. nauvon ja paraisten tunneliakin on jo kaavoiltu 50vuotta, fantasiaa koko juttu, tietysti ihanaa leikkiä veronmaksajien selkänahasta vedetyillä rahoilla.
On se kumma miten tällaiset avopierut saavat aina rahoitusta. Mitä villimpi idea sitä isommat sijoittajat antavat rahaa saamatta mitään vastineeksi.
Otettaisiin ensin nuo Suomen ja Viron väliset luolastot käyttöön autoille. Ei sinne junia tarvita, autoilla liikkuu tavaraa ja ihmisiä. Se on se joka kannattaa.