Kolmas Volganeft-tyypin tankkeri lähetti viime yönä klo. 00:30 hätämerkin Mustallamerellä. Kaksi edellistä katkesivat yrittäessään ulos Kertsin salmesta merelle.
Volgoneft-109-aluksessa oli lastina neljätuhatta tonnia polttoöljyä. Tapaus sattui lähellä Kavkazin satamaa Nämä tankkerit on tarkoitettu rannikko- ja jokiliikenteeseen. Sellaisissa paikoissa, kuten Ketsin salmi -tultaessa ulos merelle- ja mm. Pohjois-Itämeri Utön kohdalla, laiva voi sopivalla pitkään jatkuneella tuulella kohdata poikkeuksellisen aallokon, -ja vahinkoja sattuu.
”Ympäristövahingon vaaraa ei ole”
Jokilaivojen käyttö merellä -vielä talvis-aikaan!- kertoo tukalasta taloudellisesta tilanteesta. Tankkerin kapteenin hätäviestissä mainitaan vuodosta neljännessä lastisäiliössä, ja polttoöljyvuotoon aluksen sisällä. Viranomaistiedon mukaan öljyä ei pääse aluksen ulkopuolelle, eikä ympäristövahingon vaaraa ole. (äEi ole Venäjällä yleensä muutenkaan.)
Laiva on tällä hetkellä Kuchuguryn kylän alueella, Peklon niemestä kaakkoon. Laivan 14 miehistön jäsentä työskentelevät vahingon hallitsemiseksi, eikä heidän henkensä ole vaarassa.
”Kolmas Volgoneft-sarjan tankkeri, joka oli lastattu polttoöljyllä, lähetti hätäsignaalin lähellä Kavkazin satamaa Mustallamerellä. Bazan mukaan aluksessa oli lastivuoto. Tankkeri Volgoneft-109 kapteeni lähetti hätämerkin 17. joulukuuta kello puoli kaksiyötä. Kapteeni ilmoitti, että 4 000 tonnia polttoöljyä kuljettaneen aluksen neljännessä lastisäiliössä oli vuoto ja polttoöljyä vuoti painolastitankkiin. Samalla itse aluksen rungon tiiviys ei katkea, eikä polttoöljyä pääse vuotamaan veteen. Lähteiden mukaan Volgoneft-109:ssä on 14 miehistön jäsentä, he eivät ole vaarassa. Kapteenille tarjottiin miehistön evakuointia, mutta hän kieltäytyi ja pyysi vaihtamaan ankkuripaikkaa – nyt ”Volgoneft-109” sijaitsee Kuchuguran alueella Peklon niemestä kaakkoon ”, kertoo uutiskanava Baza.
Tapaus oli kolmas viime viikkoina, ja lehti (linkissä) esittää vakavia kysymyksiä laivaston teknisestä kunnosta ja öljytuotteiden kuljetuksen turvatoimista.
- Volgoneft-239 -tankkeri hajosi sekin Kertšin salmessa, voimakkaiden aaltojen vaikutuksesta. 14 hengen miehistö evakuoitiin onnistuneesti. Aluksen runko vahingoittui (katkesi) joten öljyvahinko on todennäköinen.
- Volgoneft-213 -tankkerilla lähetti hätäilmoituksen teknisen vian vuoksi liikkuessaan Mustallamerellä. läpi, silloinkin raportoitiin lastivuodosta. Lehden mukaan Krasnodarin rannikolla on havaittu öljyö ja likaantuneita lintuja mainittujen tapausten seurauksena.
Volgoneftin kalusto oli vielä aivan äskettäin tuttu näky myös Suomen vesillä, mm. Saimaalla. (Kiitos pakotteet!) ![]()
Luettavaa:
- Подробнее на: https://avia.pro/news/tretiy-tanker-volganeft-podaval-signal-bedstviya-v-rayone-porta-kavkaz-na-kubani.
- Novaja Gazeta 17.12. 2024: Venäjän tiedeakatemian asiantuntijoiden mukaan jokaisesta tankkerista vuoti 1,5 tuhatta tonnia polttoöljyä. Öljytuotteiden vuodot huuhtoutuivat maihin Krasnodarin alueella. Silminnäkijät julkaisevat videon, jossa näkyy ”Venäjän helmi” -ranta, joka on täynnä polttoöljyä ja likaisia lintuja.
- Radio Svoboda 17.12. 2024: Öljy peittää kymmeniä kilometrejä Venäjän rannikkoalueelta tankkerien uppoamisen jälkeen,


noh, olipas nyt ”imeellistä” on ne suomalaisetkin ajanneet armeijan ja merenkulkuhallituksen paska laivoja ,jotka eivät olisi saanneet lähteä omilta kuravesiltään. myivät vanhan mursun, suunnan, saariston ,neekereille punaiselle merelle, turha tossa olla p###amainen kirjoitus tyyli, paljon tapahtuu jopa tänäpäivänäkin. vituttaa tommoset kirjoitukset kun oma ”lammikko”pihakin on siivoamatta.
”myivät vanhan mursun, suunnan, saariston ,neekereille punaiselle merelle,” (surullinen hymiö)
Meinaan, ettei venäläislaivan upottamiseen tarvita ukrainalaisia, -riittää että se menee merelle.
Ei ne noin vain itsestään katkeile koko ajan useampia lyhyen ajan sisään.
Ukraina terrorisoinut ne välittämättä siitä että tuhoavat luonnon ja meren.
Venäläisten lausuntojen mukaan tämänkertainen on ihan ite tehtyä. -ei ne ukrainalaiset joka paikkaan ehi.