Finnairin osavuosikatsauksen julkistamistilaisuudessa tänään kuultiin sana ’tulosvaroitus’, ja median edustajien, kuten osakkaidenkin, kysymyksiin vastattiin pyöreähkösti. Samaan aikaan pörssissä: Finski kaskenut lähes kymmenen prosenttia.

Tänään klo. 14:10; 2,30 EURoa, −laskua 0,25 €

Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto aloitti esittelemällä yhtiön näkymiä: Matkustajamäärässä on 9%:n kasvu, mutta liikevaihto on jäänyt vuoden 2023 tasolle, kertoi toimari. Kasvua on Pohjois-Amerikan liikenteessä, matkustajamäärät Lähi-Itään ovat heikentyneet, -poliittisen tilanteen vaikutuksesta.

Eräänä syynä huonoon tulokseen toimari mainitsi polttoaineiden hinnannousun.

Polttoainekulut kasvaneet

Polttoaineiden hinnat ovat vuoden 2019 tason yläpuolella, kertoi Kuusisto. Kysymyksen esittäjän tartuttua aiheeseen, toimitusjohtaja täsmensi: Polttoainekuluja on suojattu pitkälle aikavälille, joten tapahtunut hinnanlasku (raakaöljyn) vaikuttaa pidemmällä aikajaksolla.

Kiinan lennot

Media-osuudessa kysyjiä kiinnosti sekä päättynyt yhteistyö kiinalaisen lentoyhtiön kanssa, että presidentti Aleksander Stubbin meneillään oleva Kiinan-vierailu: Kuusisto vastasi kysyjälle, ettei tiedä presidentin ohjelmasta Kiinassa, joten jäi vastaamatta, tuleeko Suomen ja Kiinan välinen lentoliikenne puheeksi Pekingissä.

Osinkoja maksetaan, kun jaksetaan

Osakkeenomistajan kysymyksen osinkojen maksamisesta toimitusjohtaja kuittasi lyhyesti: ”Hallitus aikanaan päättää, -vuonna 2025 aloitamme osakkaiden pääomanpalautukset.”

Näin siis tänään Finnairin osavuosikatsauksen julkkarissa.

Finnairin strategia, ja Suomen huoltovarmuus, tarkastelua:

Finnairin strategiassa ovat olleet keskeisessä’ merkityksessä suorat Siperian-ylilennot, jotka Helsinki-Vantaalta lennettyinä antavat kilpailuedun Länsi-Euroopan kentiltä toimiviin lentoyhtiöihin nähden: Lyhyempi lentoaika mahdollistaa pienemmät polttoaine- ja henkilöstökulut. ja paremman kaluston käyttöasteen. Jo tätä strategiaa valittaessa on täytynyt olla tiedossa ’isoympyräreittiin’ liittyvä poliittinen riski, -joka realisoituikin v.2022 Venäjän ryhtyessä öykkäilemään.

Finnair on Suomelle huoltovarmuus-tekijä, -kuten myös Suomeen liputettu kauppalaivasto- johtuen maantieteestä: Suomi on ikäänkuin ”saari”, jonka maaliikenneyhteydet saattavat poikkeustilanteessa olla hankalia.

Luettavaa:

Raakaöljy tänään pudotuksessa, jopa yli 5%

Finnairista muissa julkaisuissa:

Finnairin pörssiarvo sulaa, mitä hallitus aikoo tehdä?

Finnairin DC-10 ohjuksen tähtäimessä v.1987: 20sek täysosumaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *