Finnairin osavuosikatsauksen julkistamistilaisuudessa tänään kuultiin sana ’tulosvaroitus’, ja median edustajien, kuten osakkaidenkin, kysymyksiin vastattiin pyöreähkösti. Samaan aikaan pörssissä: Finski kaskenut lähes kymmenen prosenttia.
Tänään klo. 14:10; 2,30 EURoa, −laskua 0,25 €
Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto aloitti esittelemällä yhtiön näkymiä: Matkustajamäärässä on 9%:n kasvu, mutta liikevaihto on jäänyt vuoden 2023 tasolle, kertoi toimari. Kasvua on Pohjois-Amerikan liikenteessä, matkustajamäärät Lähi-Itään ovat heikentyneet, -poliittisen tilanteen vaikutuksesta.
Eräänä syynä huonoon tulokseen toimari mainitsi polttoaineiden hinnannousun.
Polttoainekulut kasvaneet
Polttoaineiden hinnat ovat vuoden 2019 tason yläpuolella, kertoi Kuusisto. Kysymyksen esittäjän tartuttua aiheeseen, toimitusjohtaja täsmensi: Polttoainekuluja on suojattu pitkälle aikavälille, joten tapahtunut hinnanlasku (raakaöljyn) vaikuttaa pidemmällä aikajaksolla.
Kiinan lennot
Media-osuudessa kysyjiä kiinnosti sekä päättynyt yhteistyö kiinalaisen lentoyhtiön kanssa, että presidentti Aleksander Stubbin meneillään oleva Kiinan-vierailu: Kuusisto vastasi kysyjälle, ettei tiedä presidentin ohjelmasta Kiinassa, joten jäi vastaamatta, tuleeko Suomen ja Kiinan välinen lentoliikenne puheeksi Pekingissä.
Osinkoja maksetaan, kun jaksetaan
Osakkeenomistajan kysymyksen osinkojen maksamisesta toimitusjohtaja kuittasi lyhyesti: ”Hallitus aikanaan päättää, -vuonna 2025 aloitamme osakkaiden pääomanpalautukset.”
Näin siis tänään Finnairin osavuosikatsauksen julkkarissa.
Finnairin strategia, ja Suomen huoltovarmuus, tarkastelua:
Finnairin strategiassa ovat olleet keskeisessä’ merkityksessä suorat Siperian-ylilennot, jotka Helsinki-Vantaalta lennettyinä antavat kilpailuedun Länsi-Euroopan kentiltä toimiviin lentoyhtiöihin nähden: Lyhyempi lentoaika mahdollistaa pienemmät polttoaine- ja henkilöstökulut. ja paremman kaluston käyttöasteen. Jo tätä strategiaa valittaessa on täytynyt olla tiedossa ’isoympyräreittiin’ liittyvä poliittinen riski, -joka realisoituikin v.2022 Venäjän ryhtyessä öykkäilemään.
Finnair on Suomelle huoltovarmuus-tekijä, -kuten myös Suomeen liputettu kauppalaivasto- johtuen maantieteestä: Suomi on ikäänkuin ”saari”, jonka maaliikenneyhteydet saattavat poikkeustilanteessa olla hankalia.
Luettavaa:
- Cision.com 29.10. 2024: Finnairin osavuosikatsaus,
- Kauppalehti (päivittyvä):Finnair (FIA1S) – Osakkeen kurssi tänään,
- HS 29.10. 2024: Tulosjulkistajat syöksyvät pörssissä – Wärtsilä jopa 13 prosentin pudotuksessa; Wärtsilän ja Finnairin osakkeet ovat syöksyneet pörssissä tänään. Myös moni muu suomalaisten suosikkiosake eli ns. kansanosake on ollut luisussa,
- Yle 29.10. 2024: Finnairin matkustajamäärä kasvoi, mutta tulos heikkeni,
- Sakkaus on tila, jossa ilmavirta eroaa ilma-aluksen siivestä ja siipi menettää suuren osan nostovoimastaan. Seurauksena alus lähtee vajoamaan. Sakkaus ilmenee liian suurella kohtauskulmalla, jolloin siiven nostovoiman tuottava painejakauma muuttuu äkillisesti koko siipiprofiilin matkalta. Myös suihkuturbiini tai potkurikoneen potkuri saattavat sakata. Wikipedia.
Finnairista muissa julkaisuissa:
Finnairin DC-10 ohjuksen tähtäimessä v.1987: 20sek täysosumaan