Kansanedustaja Jorma Piisinen (PS) kertoo työvoimapalveluiden uudelleenresurssoimisesta, palvelemaan paremmin työnhakijaa.

Nykyisen asiakaspalvelumalli ei toimi optimaalisesti

Joulukuussa 2023 työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle toimitetussa selvityksessä nousi esille, että nykyisen asiakaspalvelumalli ei oikein toimi. Toteutuma asiakastapaamisten sekä työnhakuvelvoitteiden osalta on jäänyt kolmanneksen arvioitua alemmalle tasolle. TE-toimistojen ja kuntakokeilujen henkilöstön arvion mukaan nykyinen asiakaspalvelumalli ei mahdollista yksilöllisten palveluiden tarjoamista niille asiakkaille, jotka palvelusta eniten hyötyisivät.

Palveluprosessia kevennetään

Nyt työvoimapalveluiden lakisääteistä palveluprosessia kevennetään, jotta rajallista resurssia voidaan käyttää tarkoituksenmukaisemmin ja asiakaslähtöisemmin. Alkukartoitukseen ja henkilökohtaiseen kohtaamiseen panostetaan. Virkailijalle annetaan enemmän harkintavaltaa ja velvoitetaan yksilölliseen työllistymisen edistämiseen.

Perussuomalaisten työelämä- ja tasa-arvovaliokuntavastaava Jorma Piisinen pitää hallituksen uusia esityksiä tervetulleina: ’Tässä otetaan meille tullutta palautetta huomioon. Kun työttömiltä leikataan, on tärkeää, että samalla myös työllistymistä edistäviä palveluita kehitetään.

– Kun esimerkiksi työnhakijan, jonka työttömyys on päättymässä kolmen kuukauden kuluessa tai joka on aloittamassa kolmen kuukauden kuluessa varusmies- tai siviilipalveluksen tai perhevapaan, ei tarvitsisi mennä työnhakukeskusteluihin, vapautuu työvoimaviranomaisten resursseja palvelemaan niitä työnhakijoita, jotka tarvitsevat enemmän palvelua, toteaa Piisinen.

Työttömät työnhakijat eivät ole kaikkia samassa tilanteessa

Kaikille ei voi kohdistaa samanlaisia palveluja, koska työttömät työnhakijat ovat kirjava joukko, sanoo Piisinen.

– Heitä ei voi siis käsitellä yhtenä samanlaisena joukkona. Asiantuntijan harkintavaltaa ja palveluiden tarkoituksenmukaisuutta on pohdittava tarkemmin kaavamaisten menettelyjen sijaan.

– Työvoimapalvelut ovat isossa muutoksessa nyt, kun tehtävät siirtyvät kunnille vuoden 2025 alussa. Tämä luo mahdollisuuksia parantaa käytäntöjä paremmin työnhakijoita palvelevaksi ja parempiin tuloksiin pääsemiseksi.

– Työttömyyskassoille annetaan mahdollisuus tarjota työllisyyttä edistäviä palveluja. Käytännössä se tarkoittaa työnvälitystä, tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita, asiantuntija-arviointeja ja valmennuksia.

– Ne tulevat julkisten palveluiden rinnalle eivätkä ne ole velvoittavia. Niihin osallistuminen on siis täysin vapaaehtoista ja työttömyyskassa saa itse päättää järjestääkö näitä palveluita vai keskittyykö se jatkossakin perustehtäviensä hoitoon.

– Tärkeintä on, että yritämme helpottaa työllistymistä kaikin keinoin.

Jorma Piisinen, kansanedustaja (PS)

One thought on “Perussuomalaisten Piisinen: Hallitus parantaa työttömien palveluja”
  1. Minä tiedän miten saadaan 100 000 työtönt vähemmäksi kertaheitolla. Siirretään kaikki yli 58 vuotiaat pitkäaikaistyöttömät varhennetulle eläkkeelle.

    Samalla kertaa poistuu paljon työttömiä, työvoimatoimistojen kuormitus vähenee, erilaisten lippujen ja lappujen pyörittely vähenee ja varhennetulle siirtynyt joukko voi hyvällä omallatunnolla ryhtyä kuluttajiksi.

    Jostain luin että jos HR:n nimi on Nelli, Noora tai Jenna tms niin ihan turha hakea töitä. Ja lause pitää varmasti paikkansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *