Toisin kuin usein väitetään, hallitus kiinnittää huomiota -ja resursseja- liikenneinfraan ruuhka-Suomen ulkopuolellakin. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoi torstaina eduskunnan puolustusvaliokunnan perussuomalaisten pitkään odottaman uutisen: valtatie 12 Lahden ja Kouvolan välillä saadaan vihdoin nykyliikenteen vaatimaan kuntoon.
(Kuva: Liikenne- ja viestintäministeriö.)
Huoltovarmuuden ja maanpuolustuksen kannalta tärkeän valtatie 12:sta päivittämistä kommentoi Perusuomalaisten puolustusvaliokuntavastaava Jari Ronkainen:
– Kyseessä on iso asia Päijät-Hämeen talousalueelle. Erityisesti Kausalan taajaman pullonkaula on ollut harmina. Nyt sinne saataisiin nykyaikainen keskikaiteellinen ohituskaistatie. Länsi-itä-suunta on sekä joukkojen kuljetuksen että huollon kannalta erittäin tärkeä. Ja täytyy sekin muistaa, että mahdollinen siviilien evakuoiminen tarvitsee toimivat liikenneyhteydet.
Valtioneuvosto esitti keskiviikkona (29,05.) linjauksen, jonka mukaan Suomi tavoittelee E16-tien jatkamista Suomen puolelle. Eurooppa 16 -tie -eli E16- kulkee Pohjois-Irlannista Skotlannin ja Norjan kautta Ruotsin Gävleen. Hallituksen esityksessä tietä jatkettaisiin Suomen puolelle.
Suomessa E16-tien muodostaisivat valtatie 12 välillä Rauma-Kouvola, ja valtatie 15 välillä Kouvola-Kotka, ulottuen Kotkan syväsatamaan Mussaloon. Tampereen kohdalla E16-tien muodostaisi kehätie. Suomen osuus E16-tiestä olisi noin 400 kilometriä. Muutosten myötä tiet merkittäisiin oman kansallisen numeroinnin ohella uudella E16-numeroinnilla.
Suomen liikenneverkko yhdistettävä osaksi länsimaista liikennejärjestelmää
– Liikenne- ja viestintäministeriössä tarkastellaan isoa kuvaa ja koko maan etua. Suomen liikenneverkko on yhdistettävä vahvemmin osaksi länsimaista liikennejärjestelmää turvallisuus, talous ja huoltovarmuus huomioiden, kertoi keskiviikkona liikenneministeri Lulu Ranne.
Ronkainen korostaa E16-tien kehittämisen puolustuksellista merkitystä:
”Emme saa tarpeen tullessa apua liittolaisiltamme ellei logistiikka toimi”
”Tässäkin on kyse isosta puolustuksellisesta ja huoltovarmuustekijästä. Tavara ei liiku ilman kumipyöriä satamasta toiseen. Ja kun Suomi on tavallaan saari, emme saa tarpeen tullessa apua liittolaisiltamme käytännössä, ellei logistiikka toimi. Lisäksi E16:n varrelle osuu monta varuskuntaa: Porin prikaati, Pirkkalan lennosto, Panssariprikaati Parolassa, Karjalan prikaati Kouvolan Vekaranjärvellä, Utin jääkäriprikaati, Maavoimien esikunta Mikkelissä sekä Maasotakoulu Lappeenrannassa ja Haminassa – nämä ovat kaikki osa Suomen ja samalla myös NATO:n puolustusta”, toteaa Ronkainen.
Eurooppatiet ovat Euroopan valtioita yhdistäviä ja maiden rajat ylittäviä kansainväliseen E-tieverkkoon kuuluvia teitä. Eurooppatiet määritellään kansainvälisistä pääliikenneväylistä tehdyssä eurooppalaisessa sopimuksessa.
Sopimukseen ehdotetut muutokset käsitellään Euroopan talouskomission tieliikenteen työryhmässä. Euroopan talouskomission tieliikenteen työryhmän on tarkoitus kokoontua syksyllä 2024, jolloin päätös Suomen E16-reitistä lopullisesti päätetään.
- LVM 29.05. 2024,