Keskustan kansanedustaja Pekka Aittakumpu kommentoi hallituksen aikeita laskea nopeusrajoituksia: ”Hallituksesta tulossa teiden tukko”, totesi edustaja. Aittakummun mukaan nopeusrajoituksia pitäisi pikemminkin nostaa, eikä laskea.
Väylävirasto tiedotti tiistaina, että liikenteen nopeusrajoituksia ollaan laskemassa. Päätös koskee jopa 1800:aa tiekilometriä. Virasto perustee nopeusrajoitusten laskemista liikenne- ja ympäristöolosuhteilla. (Kestopäällysteiden kuntoa virasto ei ilmeisesti ottanut puheeksi.)
Kansanedustaja Pekka Aittakummun (kesk.) mukaan päätös kertoo teiden kunnon heikkenemisestä, ja hallituksen kyvyttömyydestä laittaa autoilijat etusijalle.
”Jokainen alempi nopeusrajoitusmerkki tulee muistuttamaan autoilijoita hallituksen linjan epäoikeudenmukaisuudesta niin kauan, kunnes asiat korjaantuvat.”
Kannattamaton ’Tunnin juna’ ajaa teiden kunnon edelle
”Hallituksesta on tulossa teiden tukko. Purra ja Orpo priorisoivat kotikulmiensa Tunnin junaa ja samalla jättävät 5000 kilometriä teitä rapakuntoon tällä kaudella. Valitun tien päässä odottaa nopeusrajoitusten laskeminen, josta saamme nyt ensimmäisen makupalan”, toteaa kansanedustaja.
Aittakumpu pitää suunta väärä: Nopeusrajoituksia pitäisi laskemisen sijasta nostaa. Aittakummun mukaan se edellyttää, että hallitus panostaa teiden kunnossapitoon huomattavasti nykyistä enemmän.
Nopeusrajoitusten laskeminen hidastaa taloutta, muistuttaa kansanedustaja: ”Teiden kunto on arjen sujuvuuden lisäksi myös tuottavuuskysymys. Kun kaikki liikkuu nopeammin, aikaa säästyy ja tuottavuus kasvaa.” Siksi Suomenkin tavoitteena pitää olla nopeusrajoitusten nostaminen.”
Teiden kunnosta voidaan pitää huolta ottamatta enempää velkaa
”Keskusta on esittänyt vaihtoehdon, jossa teiden kunnosta voidaan pitää huolta ottamatta enempää velkaa”, muistuttaa Aittakumpu. ”Asiaan on ratkaisu luopumalla kannattamattomasta tunnin junasta ja käyttämällä rahoja teiden kunnossapitoon.”
Keskustan eduskuntaryhmän talouspoliittinen asiantuntija. Tuomas Vanhanen samasta aiheesta:
Politiikka on valintojen tekemistä. Kumman sinä laittaisit tärkeysjärjestyksessä etusijalle?
🍀 Nykyiset tiet ja rautatiet kuntoon
VAI
🤔 Orpon ja Purran tunnin junan
Keskustan linja on: Ei tunnin junaa, vaan teitä kuntoon ympäri Suomen!
Teiden kunto vaikuttaa niin yritysten… pic.twitter.com/Ru8pLTSWs5
— Tuomas Vanhanen (@t_vanhanen) March 12, 2024
Oliko se nyt niin että se 80% polttoaineiden hinnasta joka on käytännössä ilmaa/veroja piti mennä teiden kunnostamiseen ja ylläpitämiseen? Mikäli muistin oikein tuon polttoaineiden kohtuuttoman verotuksen perusteen niin eipä tuo ole pahemmin teiden kunnossa näkynyt riippumatta siitä mitkä puolueet hallituksessa ovat milloinkin sattuneet olemaan…
PS. heitetäänpä vielä mielipiteenä näkemys siitä että sähköautoilua pitäisi verottaa ENEMMÄN kuin polttomoottori autoilua ja perustelen sen sillä että sähköautot ovat huomattavasti painavampia kuin perinteiset autot ja tästä johtuen kuluttavat tiestöä enemmän.