”Sukupuoli ei ole mielipidekysymys, vaan biologinen fakta”, toteaa kansanedustaja Ari Koponen (PS) opetusministerille jättämässään kirjallisessa kysymyksessä. Kouluopetuksen etääntyminen tieteellisistä tosiasioista on nyt nostettu poliittiseen keskusteluun.
Ari Koposen (PS) kirjallinen kysymys koskee tiedevastaisen opetuksen leviämistä peruskouluun. Koponen nostaa esiin huolen siitä, että peruskoulun oppimateriaaleihin on ilmaantunut sisältöjä, jotka eivät perustu tieteelliseen näyttöön, vaan ideologisiin näkemyksiin, erityisesti sukupuolen moninaisuuden osalta.
’Sukupuoli ei ole mielipidekysymys, vaan biologinen fakta’
– Peruskoulun tehtävä on antaa lapsille tieteeseen perustuvaa opetusta, ei sekavaa pseudotiedettä, joka hämärtää heidän käsitystään todellisuudesta. Sukupuoli ei ole mielipidekysymys, vaan biologinen fakta, toteaa Koponen.
Kirjallisessa kysymyksessään Koponen vaatii ministeriltä toimia, joilla varmistetaan, että oppimateriaalit ja opetus perustuvat yksinomaan tutkittuun tietoon.
– Koulutuksen laatu on yhteiskuntamme selkäranka. On sietämätöntä, että ideologiset sisällöt vaarantavat opetuksen tason ja sekoittaa kasvavassa iässä olevien lasten päät, Koponen painottaa.
Koposen mukaan on välttämätöntä, että opetuksen sisältöjä valvotaan tarkasti. Hän haastaa ministeriä ottamaan selkeän kannan tähän ongelmaan.
Kirjallinen kysymys:
KIRJALLINEN KYSYMYS Tiedevastaisesta opetuksesta peruskoulussa
Eduskunnan puhemiehelle
Viime aikoina julkisuudessa on herättänyt suurta huolta tiedot siitä, että suomalaisen peruskoulun opetukseen on luikertanut sisältöjä, jotka eivät perustu tieteelliseen näyttöön, vaan ideologiaan. Erityisesti sukupuolen moninaisuuden ympärillä pyörivä holtiton hölynpöly uhkaa hämärtää oppilaiden käsitystä todellisuudesta. Jopa alakoulun oppimateriaaleissa on esitetty väitteitä, jotka asettavat biologisen sukupuolen merkityksen kyseenalaiseksi.
On täysin kestämätöntä, että peruskoulu, jonka tehtävänä on antaa lapsille tietoon perustuvaa opetusta, tarjoaa pseudotieteellistä propagandaa, joka sekoittaa oppilaiden ymmärrystä maailmasta. Sukupuoli ei ole mielipidekysymys, vaan biologinen fakta. Tämä ei tarkoita, etteikö erilaisista mielipiteistä ja ilmiöistä voitaisi keskustella, mutta koulujen tehtävä ei ole toimia ideologisten agendojen käsikassarana.
Opetuksen tason romahtaminen ja ideologisten sisältöjen ujuttaminen kouluun ovat suora uhka lasten tulevaisuudelle ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle. On välttämätöntä, että oppimateriaalit pohjautuvat yksinomaan tutkittuun tietoon.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Miten varmistetaan, ettei peruskoulussa opeteta tiedevastaisesti ja biologisia totuuksia vastaan?