Kun lähimerialueilla on jo kolmannen kerran noin vuoden aikana rikottu tahallisesti putki tai kaapeli, niin se ei tietenkään voi olla sattumaa varsinkaan, kun sellaista ei ole ennen tapahtunut.
(Kuvan aineisto: Marinetraffic, eduskunta.)
Varmaa syyllistä tai paremminkin ”toimeksiantajaa” noille tihutöille ei ole toistaiseksi pystytty osoittamaan, toki Venäjää pidetään ykkösepäiltynä, mutta on esitetty muitakin ehdokkaita syyllisiksi, -milloin se olisi ollut Ukraina, Yhdysvallat, Saksa tai Kiina.
Suomi tarttui toimeen
Yli 200 metriä pitkän ja yli 30 metriä leveän öljytankkeri Eagle S:n raahaaman ankkurin katkaistua taas yhden yhteyden, maan johto toimi ripeästi ja laivaan hyökkäsi tulli ja poliisi, ja pakotti aluksen Porvoon satamaan, jossa se on nyt tutkittavana. Myös aluksen merikelpoisuus tarkastetaan mahdollisen öljyvahinkoriskin varalta.
Eduskunnan puolustusvaliokunta ja ulkoasiainvaliokunta pitivät molemmat perjantaina ylimääräiset kokoukset
Valiokunnilta ei medialle paljonkaan uutta tietoa herunut, ja tätä perusteltiin sillä, että tutkimukset ovat vielä kesken ja siksi salassapitovelvollisuuden alaisia.
Ympäristöriskeistä UAV:n puheenjohtaja Johannnes Koskinen suostui sen verran sanomaan, että tiukentuvan Itämerenvalvonnan lisäksi, johon siis tulee lisää lentokoneita ja aluksia sekä tietenkin henkilöstöä, Itämeren reunavaltiot vaativat täst’ edes varustamoilta kattavampia vakuutuksia mahdollisten öljy ym. vahinkojen varalta.
Eli summa summarum: Lisää monenkeskistä valvontaa, mitä tietenkin helpottaa sekin aiempiin aikoihin verrattuna, että kaikki muut reunavaltiot ovat NATO-maita, paitsi Venäjä, ja varustamoilta edellytetään vakuutusten myötä enemmän taloudellisia panoksia, jos aikovat vast’edes Itämerellä liikennöidä.
Koskinen ei tiennyt, kuka edustaa Suomea Donald Trumpin virkaanastujaisissa
UAV:n puheenjohtaja Johannes Koskinen sanoi, ettei hän ole menossa, eikä hän tiedä kuka muu on menossa ja sitä paitsi Koskinen sanoi, -leveästi hymyillen- ettei hän ole käynyt vielä rukousaamiaisellakaan.
Seppo Huhta