”Slava Ukraina!”

(Kuvassa vasemmalla Mykyta Shakulin ja oikealla Anssi Kannisto, kuva: Seppo Huhta.)

Tähän tulokseen päätyi, kun katsoi jatkuvaa hyörinää Fiksuviini-ständillä. Tunnista tuntiin puolenkymmentä yhtiön juomalanlaskijaa, -jokaisen pakeille oli jatkuva jono. Joo, ei yhtiö sentään ilmaiseksi juomia jakanut, mutta kovin moni oli kiinnostunut ukrainalaisista viineistä, joita pääsi ensimmäistä kertaa maistamaan Viini&Ruoka– messuilla.

Viinejä tosin alkaa tulla maahan vasta kuluvalla viikolla, mutta ukrainalaista Obolon olutta on jo ollut myynnissä parin vuoden ajan.

Obolon olutta on myyty kahden ja puolen vuoden aikana yli 3 000 000 tölkkiä. Suomalaiseen makuun on sopinut oluen makea maltaisuus, mutta silti raikas maku. Jopa 12 prosenttinen olut maistuu pehmeämmältä kuin vaikka suomalainen 8 prosenttinen, -makuasia tosin.

Tuotepäällikkö Anssi Kannisto kertoo sen johtuvan siitä, että ukrainalaisessa oluessa on tyypillistä mallassiirapin käyttö.

Virossa juodaan ukrainalaista olutta, -periaatteestakin

Näin kertoo Bayadera -nimisen alkoholiyrityksen ukrainalainen myyntijohtaja Mykyta Shakulin. Ylipäätään Baltian maissa ukrainalaisiin juomiin suhtaudutaan tunteella, ja se on näkynyt myös myynnissä, eli väkilukuun suhteutettuna Virossa on menekkiä eniten, sitten Ukrainan oman kulutuksen.

Germaanit taas eivät ole toivotussa määrin lämmenneet ukrainalaisjuomille, tosin saksalaiset ovat aina juoneet omia oluitaan ja viinejään. Suomessa taas näyttäisi olevan niin, että meillä ratkaisee hinta, ei siis mitään uutta toteaa Anssi Kannisto.

Myös itse sekä olutta, että eri viinejä maistaneena voin sanoa, että suosittelen lämpimästi maistamaan ukrainalaisten tuotteita ja meneehän siinä sitten joku euro Ukrainan ja ukrainalaistenkin hyväksi.

Bayadera -yrityksen myydyin juoma kuitenkin on vodka nimeltään Hlibny Dar. Nimi tarkoittaa suomeksi ”Kiitos leivästä” ja siitähän tässä on kysymys.

Suora tuki tuotteiden kautta kielletty

Monelle on varmasti tullut mieleen ympäri maailmaan, että voitaisiinko ukrainalaisia tuotteita ostamalla toimia niin, että osa tuotteen hinnasta menisi Ukrainan sotaponnistusten tukemiseen, mutta Suomen alkoholilaki kieltää sen. Olisihan se loputon suo, jos aina tulisi uusia ja uusia tuettavia kohteita eli de fakto hyvä tarkoitus muuttuisi enemmän tai vähemmän pahaksi veroksi.

Ruoka- ja viinimessut Helsingin messukeskuksessa olivat kaikkien aikojen menetys. Kävijöitä oli peräti 98 000, joista tuhansia tutustui ukrainalaisiin juomiin.

Seppo Huhta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *