Epärehelliset tahot lähestyvät juuri nyt mahdollisia huijauksen uhreja muistuttamalla tekstiviestillä myöhästyneen laskun maksamisesta, -ja antamalla väärennetyn linkin maksun pikaiseen suorittamiseen,

Huijari saattaa olla asialla, jos saat tekstiviestin jossa pyydetään maksamaan erääntynyt lasku viestissä annetun linkin kautta. Huijarin tarkoitus on saada haltuunsa sinun pankkitunnuksesi.

Osuuspankki varottaa:

  1. Saat tekstiviestin, jossa sinua pyydetään välittömästi maksamaan lasku. Viestissä on linkki, joka näyttää siltä kuin se johtaisi tunnetun palveluntarjoajan sivulle. Oikeasti linkki johtaa väärennetylle sivulle, jossa sinulta kysytään pankkitunnuksiasi. Jos kerrot sivulla pankkitunnuksesi, ne päätyvät huijarille.
  2. Tämän jälkeen saapuu uusi tekstiviesti, jossa kerrotaan, että pankin asiakaspalvelija soittaa sinulle hetken kuluttua.
  3. Seuraavaksi saat puhelun. Soittaja väittää olevansa pankin työntekijä, joka kertoo varojesi vaarantuneen ja kehottaa sinua siirtämään rahasi ”turvatilille”. Hän on valmis antamaan ohjeet rahojen siirtämiseen.

Turvallinen tili onkin huijareiden tili, etkä rahojasi enää näe.

OP:n asiakas: Jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi, soita asiakaspalveluumme 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Pankki koskaan pyydä sinulta käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse

Muista, ettei pankkisi koskaan pyydä sinulta käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse tai viestillä lähetetyn linkin kautta, varoittaa OP:n tiedote. ’Huijarit eivät voi lähettää tekstiviestejä nimellä OP. Siksi he käyttävät mahdollisimman samankaltaisia lähettäjänimiä, kuten O.P. tai OP TURVA RY.’

Pankki varottaa klikkaamasta epäilyttävien viestien linkkejä, tai soittamasta viesteissä annettuihin numeroihin:

Pankki tai viranomainen ei soita puheluita, joissa pyytää asiakasta luovuttamaan verkkopalvelutunnukset, tekemään maksuja tai asentamaan laitteelle sovellusta lähettämänsä linkin kautta.

Luettavaa:

One thought on “Osuuspankki varottaa huijausviesteistä: Älä maksa ”myöhästynyttä laskua” huijarin linkin kautta”
  1. Varrallinen keksintö on pyytää henkilöä vain tunnistautumaan jonkin virallisen tiedon nähdäkseen. Mobiilivarmenne ei kelpaa, vaaditaan pankkitunnuksia. Pankin tunnusluku ja salasana. Ne kun antaa huijari voi kirjautua tileille ja käyttää tilejä kuin tilien omistaja. Kaikki rahat menee huijarille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *