Tarkastelemme kohuttua ’pommilaivaa’, joka seikkaille juuri nyt kohti Itämerta
Niin mikä ihmeen pommilaiva:
Ruby -37 000 dwt- purjehtii Maltan lipulla, omistus on kierrätetty Syyrian kautta, alusta aikarahtaa Arabiemiraateissa (UAE) postilokeroaan pitävä yhtiö, mediassa käytetään sanontaa ”venäläis-kytköksiä omaava”. -Siis varsin erikoinen kippo!
- Ruby otti elokuun lopulla Kantalahdessa Vienanmerellä 20 000 tonnin lastin ammoniumnitraattia,
- jonka määräsatama oli Kanarian saarilla.
- Ruby pyrki Tromssaan, selityksenä aluksen alentunut merikelpoisuus, ja
- sai Tromssan satamasta pikaisen häädön.
- Rubyn varustamo -tai joku kuitenkin- pyysi telakoilta tarjoukset aluksen runkoon tehtävistä korjauksista (hitsataan lisää plootua?).
- Liettuan Klaipedassa sijaitseva telakka voitti tarjouskilpailun, mutta
- Liettua ilmoitti kieltävänsä Rubyn pääsyn satamiinsa.
Nyt kovan onnen Ruby pyörii Skagerrakissa (kartta).
Beirut vuonna 2020
Libanonin pääkaupungissa Beirutissa räjähti v.2020 satama-makasiini, johon oli pitkäaikaisesti varastoitui ammoniumnitraattia. -aiheuttaen laajaa tuhoa, jonka syyllistä (laiminlyönti varastoinissa?) etsittiin pitkään.
Ainetta voidaan käyttää mm. räjähteisiin ja lannoitteisiin. A-nitraatti on hiukkasen epävakaa, ja varastoinnissa on oltava hyvin huolellisia. Silti onnettomuuksia sattuu, -kuten kävi Beirutissa.
Beirutissa laajaa tuhoa aiheuttanut a-nitraatti määrä oli vain 1/7-osa Rubyn lastista.
Ymmärrettävistä syistä Liettuan viranomaiset eivät salli ongelma-aluksen tulla satamiinsa, ennen lastin purkamista.
Ruby ilmoittaa torstaina ohjauskyvyttömyydestä
Myöhään torstaina (19.09.), Ruby liittää AIS-signaaliinsa viitteen ”Not Under Command”. Kansainvälisen merilain mukaan merikelvottomaksi ilmoittautuneen aluksen tuloa lähimpään satamaan ei saa estää.
Ruby oli seilannut Norjan vesillä jo elokuun lopulla, -haettuaan ammoniumnitraatit Kantalahdesta, ja purkiessään kohti Kanariansaaria. Alus sai luvan saapua Tromssaan ilmoitettuaan myrskyssä saamistaan vaurioista. Norjan viranomaiset suorittivat aluksessa tarkastuksen 3. syyskuuta, todeten Rubyssa kuusi puutetta, mm:
- Halkea rungossa,
- miehistön työsopimukset eivät voimassa,
- alukseen tankatussa polttoaineessa jotain hämärää,
- aluksen peräsin ja potkuri vaurioituneita.
Kun Suomessa muistamme täällä liikkuneen venäläisen junanvaunu-kaluston lukuisat rikkoutumiset, ja rähjäisen ulkonäön, voinemme kommentoida: ’Eta normalnyi!’
Alukselle annettiin viikko aikaa korjauksiin. Tromssan satamaviranomainen käski aluksen poistumaan kaupungin keskustasta, ja määräsi syrjäisemmän ankkuripaikan. Tämänhetkisen AIS-signaalin mukaan Ruby on liikkeellä, kohti Itämerta, –Skagerrakin kohdalla. (Kiva kiva, -tänne vaan kaikki!)
Liettuan Klaipeda on siis Rubyn päämäärä, ja sen odotetaan saapuvan 22. syyskuuta. -Jos Liettuan viranomaiset päästävät sen satamaan. Kysymys on siitä, puretaanko vaarallinen lasti ennen vai jälkeen Klaipedaan saapumista. Korjaus-urakan vastaanottanut telakka tarjoaa a.nitraatit varaistoimista Klaipedaan. -Eräistä syistä tämä vaihtoehto on riskaabeli.
Ruby ei toistaiseksi ole tilannut luotsia Isonbeltin läpikulkemiseen, kerrotaan Tanskasta. -Kuten Rubyltä ei ole vielä oltu yhteydessä Klaipedan satamaviranomaiseen.
Niin miksi juuri Tromssaan?
Tämä kartta saattaa antaa vinkkiä:
Damaged fertilizer ship / floating bomb (depending on intentions) Ruby that got run out of Tromsø a week ago is: A) Heading for Andöya military air/space base. ETA 5h Have asked permission to go to Klaipėda, Lithuania for repairs. Carrying 20k tons of Russian ammonium nitrate.
No mutta: Siellähän on Andöyan lentotukikohta kahden kilsan päässä Rubyn rantautumis-yrityksen paikasta. Andöyaa käyttää mm. NATO, ja sen kenttään tukeutuvat F-35-hävittäjät. Bai-tö-vei, -eikö Liettuakin kuulu NATO:on?
Danzigin satamassa syyskuussa 1939…
Edellinen maailmansota sai sytykkeen Saksan hyökkäyksestä Puolaan syyskuussa 1939. Sattuipa somasti, että juuri ennen hyökkäyksen H-hetkeä vapaakaupunki-Danzig sai vastaanottaa laivastovierailun: Saksan koululaiva Schleshwig-Hollstein, -ikivanha tykkivene mutta kelpoisilla tykeillä- kunnioitti vanhaa hansakaupunkia käynnillään.
Kas, kun laiva siirtyikin aiottua hyökkäys-aamua edeltävänä iltana Danzigin satamakapteenin osoittamasta laitiripaikasta aivan toisaalle satamassa, niin että sen tykeillä oli ampuma-ala puolaiseen Westerplatten linnakkeeseen. Die Welt julkaisi taannoin otteita Schl-H:lla olleen meriupseerikokelaan päiväkirjasta: Käsky taisteluvalmiudesta oli jo annettu, ja iltalomat kaupungilla tyssätty, mutta sitten laivan radisti sai ’ei-ihan vielä, -huomenna vasta’ -koodisähkeen. -Joku viime hetken diplomaattinen vääntö viivytti.
Suurvalloilla on tälläisiä hassuja tapoja: Sopivasti ennen ’ison rytinän’ alkua voidaan tuoda vastapuolen nenän alle jotain jännää, -sillai pikku ylläri. Toivottavasti lähes taktisen ydinpommin tehoihin yltävällä ammoniumnitraatti-lastilla ei ole näitä funktioita.
Luettavaa:
- Iltasanomat 19.09. 2024,
- https://x.com/nigroeneveld/status/1836493849189028302,
- https://x.com/Gary48200129/status/1834022115302899949,
- https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:1605/zoom:10,
- The Maritime Executive 19.09. 2024,
MIKSI asialle ei tehdä mitään, uutisoidaan vain vaarasta. Tyh*ää porukkaa valtioiden johdossa.
Ja MIKSI aluksessa täytyy kuljettaa 7kertainen ydinpommi määrä eikä pienempiä määriä useammin..
Hyvä kysymys.
Parempi se kerta jyssäys kuin ainanen tupsahtelu.