Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ovaska kommentoi ”tunnin-junaa”: Länsirata-hanke keskeytettävä välittömästi.
(Kuvan materiaali mm: Tunninjuna-hankeyhtiö)
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) vaatii hallitusta keskeyttämään ns. Turun tunnin juna– eli Länsirata-hankkeen. Hanke jäi ilman EU-rahoitusta, jonka varaan hallitus on laskenut osan radan rahoittamisesta.
Ovaska ihmettelee hallituksen ja erityisesti liikenneministeri Lulu Ranteen (PS) pakoilua asiassa: Liikenneministeri Ranne ei voi jättää hanketta vain kuntien vastuulle. ’Paljonko kuntien rahoitusosuus tulee kasvamaan nyt, kun EU-rahat jäävät saamatta? Vai onko hallituksen piikki auki loputtomiin?’, -kysyy Ovaska.
Ovaska on jo aiemmin kritisoinut voimakkaasti taloudellisesti kannattamattomaksi todettua hanketta. Faktat puhuvat hankkeen keskeyttämisen puolesta. Jos hallitus ei usko meitä oppositiossa, toivottavasti se uskoo EU:ta. ”Financially not viable”, ministeri sanoi arvioinneissa todetun.
Mikäli valtiovarainministeripuolue haluaa toimia taloudellisesti vastuullisesti, se vaatii hallitusta keskeyttämään hankkeen. Olen tyytyväinen, että hallituksessa on edes yksi taloudellista kannattavuutta miettivä kansanedustaja. Ministeri Lulu Ranteen (ps.) kannattaisi kuunnella RKP:n varapuheenjohtajaa Henrik Wickströmiä, joka vaatii hallitukselta ”perusteellista keskustelua” Länsiradasta. Me keskustaoppositiossa annamme kaiken tukemme Wickströmille hänen pyrkimyksissään.
Ovaska: Aasia ei ole hallitus-oppositiokysymys
”Tässä on kyse veronmaksajien rahoista, jotka hallitus on päättänyt heittää Kankkulan kaivoon”, moittii Ovaska.. Sitoumukset radan toteuttamiseen maksaisivat tulevaisuudessa miljardeja euroja.
Ovaska on huolissaan hallituksen liikennepolitiikan johtamisesta. Väyläviraston arvion mukaan tiestön korjausvelka kasvaa ensi vuodesta eteenpäin. Vuoden 2023 lopussa korjausvelka oli 2,6 miljardia euroa ja hallituskauden lopussa vuonna 2027 velan arvioidaan nousevan jo 3,1 miljardiin euroon. Raiteilla korjausvelka kasvaa vuoteen 2027 loppuun mennessä joka vuosi 50 miljoonalla eurolla ollen silloin noin 2 miljardia euroa. Näin ollen kehyskauden loppuun mennessä korjausvelka olisi kasvamassa jo yli 5 miljardiin euroon.
Perussuomalaiset lupasivat laittaa tiet kuntoon. Tällä kaudella hallitus käyttää Länsirataan lähes puoli miljardia euroa, jotka voitaisiin laittaa nykyisten teiden ja ratojen kunnostamiseen, jatkaa Ovaska moitettaan. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ovaska katsoo, että parlamentarismin näkökulmasta hankeyhtiömuotoinen Länsirata on salaisuuksien verhon takana.
Eduskunta saa tarvittaessa ministeriöltä ja Väylävirastolta tarvittavat tiedot maan väylästön kehittämisestä, mutta ne eivät suostu kommentoimaan yhtiöiden toimintaa. Hallitus haluaa piilottaa kaikki tiedot eduskunnan ulottumattomiin, sanoo Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja.