Kysyin viideltä ministeriltä -PM mukaan lukien-, että oltiin sosiaalijärjestöille annettavista avustuskriteereistä tai siis niiden juoksuttamisesta mitä mieltä tahansa, niin jaettavan rahan määrä ei kasva vaan pienenee?
Kyllä näin on, eli paljon melua tyhjästä! Järjestöjä ei loppupelissä juurikaan kiinnosta millä askelmerkeillä on tultu jakoluukulle, kunhan vaan rahaa tulee. On myöskin niin, että lain mukaan järjestöille ei valtion ole pakko maksaa ”pennin killinkiä”. -”Ei ole pakko jos ei taho.”
Kysymyksessä on kohu, jonka ovat nostaneet isojen järjestöjen pomot ja puolueet, ja vihervasemmiston päätarkoitus kuuluu olevan itse asiassa -ei huoli järjestöistä- vaan PS:n potkiminen hallituksesta.
Eilen se ei kuitenkaan onnistunut, enkä usko, että Orpo rupeaa syksyllä puolta vuotta ennen täyttä aikaa hallitustaan kaatamaan sen takia, että joku kokoomuslainen ex-kansanedustaja on järjestöineen hieman tiukoilla. Saatikka sen vuoksi, että vihervasemmiston hillotolpan kaapijat eri järjestöissä sitä vaativat.
Rydman sai luottamuslauseen
Eduskunta äänesti keskiviikkona jälleen kerran ministeri Wille Rydmanin luottamuksesta. Asiassa ”kunnostautui” ensisijaisesti Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä, joka Rydmanin eroa vaati.
Rydman sai tuekseen 88 edustajaa, 74 äänesti ei, -eli olisi vienyt ministeriltä ”pallin alta”- ja 10 äänesti tyhjää.
Tyhjän takana oli RKP, -ihan yksissä tuumin.
Jälkipuheissa RKP antoi ymmärtää, että koska se on niin ”liberaali”, niin se ei voinut tukea Rydmania, vaikka samaan aikaan kertoikin tukevansa hallitusta. Kysymys oli siis noiden kriteerien asettamisesta. RKP painotti, ettei se äänestyskäyttäytymisellään kuitenkaan ollut vaatimassa järjestöjen leikkausten perumista.
Näin eivät tietenkään olleet myöskään muut hallituspuolueet tekemässä.
Syksyllä mikään ei ole toisin
Se tarkoittaa sitä,että sote järjestöt saavat yhteensä 190 miljoonaa euroa, kuten hallitus on aiemmissa säästöpäätöksissään sopinut.
Se, että tuleeko kriteereihin jotakin muutoksia, jotka muuttavat avustuspotin sisäisiä suhteita, on sitten toinen juttu.
Wille Rydman itse sanoi, että hän on edelleen sillä kannalla, että ”kohtaavaan työhön”, ei tulisi puuttua vaan järjestöjen omiin hallintoihinsa ja johtajiensa palkkoihin ja palkkioihin.
Erityisesti ministeriä vaikutti risovan se, että em. järjestöt -jotka ovat lobanneet itselleen vuosikymmenien aikana miljardeja- haluavat, että ne saisivat lisää rahaa lisää lobbaamiseen. -Ei siis kenttätyöhön.
Yksinkertaistettuna: lobbari X pyytää vaikkapa jonkun puolueen johtohenkilöitä ”all in cluded” -saunailtaan lobatakseen järjestölleen lisää rahaa, että voi järjestää lisää saunailtoja.
Auki on nyt se, että kun pääministeri Petteri Orpo vaati neuvottelua kriteereistä mahdollisimman pian, ja ministeri Rydman sanoi, että ei hän näe mitään tarvetta hakuperusteiden muuttamiselle, ja että hän on toiminut niin kuin hänellä oman hallinnonalansa korkeimpana on oikeus, eikä hän myöskään ole kiinnostunut neuvottelemaan. Rydman ei kuitenkaa lyönyt neliraajajarrutusta päälle, vaan sanoi että ”mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää”.
Kohun taustalla tuntuu olevan suurin pelko maahanmuuttajajärjestöjen ja Setan tuen leikkaamisesta
Tämä päätelmä juontuu niistä puheenvuoroista, joita etenkin opposition puolelta on käytetty, ja ketkä niitä ovat käyttäneet. Ja niin kuin arvata saattaa, Rydmania ja samassa muutakin hallitusta on syytetty mm. ”ihmisarvon loukkaamisesta”. Onhan mukana myöskin esim. entisiä, -nyt järjestöpomoina touhuavia kokoomuslaisia- mutta oli ketä tahansa, niin hallitus ei tulee leikkauksia perumaan.
Seppo Huhta

