Eduskunnan hallintovaliokunta käsitteli tänään kokouksessaan lakia välineellistetyn maahantulon torjumiseksi eli ns. rajalakia. joka sitten palautuikin perustuslakivaliokuntaan. Kansanedustaja Mauri Peltokangas (PS) korostaa lain kiireellisyyttä.
(Arkistokuva, kuvalähde: Eduskunta.)
Hallituksen rajalaki-esityksen tarkoituksena on estää Venäjää työntämästä rajan yli Suomen alueelle ihmismassoja, painostustarkoituksessa. Lakiesityksen tarkoitus on antaa valmiuksia vastata Venäjän hybridivaikuttamiseen lähettämällä rajan yli turvapaikanhakijoita. Hallitus pit’ä lakia välttämättömänä Suomen kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi.
Eduskunnan Hallintovaliokunta päätti tänään kokouksessaan, äänestyksen jälkeen, että valiokunnan esitykseen tekemät muutokset lähetetään perustuslakivaliokuntaan jatkolausunnolle, eli niin sanotulle B-lausunnolle.
Perussuomalaiset olivat PL-valiokunnassa kierrättämistä vastaan
Hallintovaliokunta pyytää perustuslakivaliokunnalta arviota siitä, täyttävätkö hallintovaliokunnan tekemät muutokset sen, mitä perustuslakivaliokunta on aiemmassa lausunnossaan edellyttänyt. Hallintovaliokunnassa perussuomalaiset äänestivät B-lausunnon pyytämistä vastaan.
Hallintovaliokunnan puheenjohtaja, perussuomalaisten kansanedustaja Mauri Peltokangas kertoi tänään medialle, että hallintovaliokunnan lausunto lähetetään perustuslakivaliokuntaan. Peltokankaan mukaan asiaa on käsitelty valiokunnassa pitkään ja perusteellisesti.
Perustuslakivaliokunta ei velvoittanut hallintovaliokuntaa B-lausuntoon
– Perustuslakivaliokunta ei velvoittanut valiokuntaa B-lausuntoon. Hallintovaliokunta äänesti asiasta. Me perussuomalaiset olimme sitä mieltä, että B-lausunnolle ei ole oikeudellista perustaa, emmekä näin ollen halunneet lähettää lausuntoa perustuslakivaliokuntaan, mutta äänestyksessä kävi nyt näin sanoo Peltokangas.. – Rajalaki pitäisi saada kiireellisesti valmiiksi, jotta pystymme tehokkaasti ja nopeasti vastaamaan itärajalla nähtyyn siirtolaisten välineellistämiseen osana Venäjän hybridivaikuttamista. – Todellakin sydämestäni toivon, että me saamme tämän lain voimaan, ja mikään sen käsittelyvaihe ei tee sellaista, että tämä laki torppaantuisi tai pysähtyisi. Suomi-neito, suomalaiset ja Suomi tarvitsevat tämän lain.
Peltokangas ei lähde arvioimaan mitä perustusvaliokunnan B-lausunto tulee pitämään sisällään: ”Perustuslakivaliokunta sitten tekee, mitä perustuslakivaliokunta haluaa, en lähde spekuloimaan mitä siellä tapahtuu.” Aikataulu on Peltokankaan mukaan kiinni perustuslakivaliokunnasta.
Perustuslakivaliokunnan aiemman lausunnon mukaan rajalaki voidaan säätää perustuslain säätämisjärjestyksessä poikkeuslakina. Jotta laki saataisiin voimaan vielä kesän aikana, vaatii se lakiehdotuksen julistamista kiireelliseksi päätöksellä, jota on kannattanut äänestyksessä vähintään viisi kuudesosaa kansanedustajista.
Kun vasemmisto-opposition ryhmistä Vihreät ja Vasemmistoliitto suhtautuvat edelleen torjuvasti lakiin, ja Keskusta puolestaan on ilmoittanut kannattavansa lakia, on SDP:n ryhmä ollut lain läpi menemisen suhteen vaa’ankieliasemassa. SDP teki tänään aiemmin ryhmäkokouksessaan päätöksen, että se vaatii hallintovaliokuntaa tekemään lakiesitykseen muutoksia, ja samalla se vaatii perustuslakivaliokunnalta uutta B-lausuntoa hallintovaliokunnan tekemistä muutoksista.
Pääministeri Petteri Orpo ja valtiovarainministeri Riikka Purra ovat molemmat kommentoineet julkisuuteen, että eduskunta ei saa muutoksilla vesittää lakia.
Purra kommentoi hallintovaliokunnan ratkaisua tuoreeltaan viestipalvelu X:ssä (avautuu uuteen välilehteen):
– Perustuslakivaliokunta ei edellyttänyt uutta lausuntoa eikä hallintovaliokunnankaan käsittelyssä ilmennyt selkeää oikeudellista perustetta tälle. Siksi PS ei kannattanut sitä.
Toivottavasti tämä täysin välttämätön laki etenee pian maaliin tästä turhasta kierroksesta huolimatta.
Olisivat hoitaneet rajalain 2015. Koskeeko ks.laki myös Ruotsin rajaa?
Persuministerin ehdotuksen länsirajan sulkemisesta syksyllä 2015 torppasi hallituksessa ministerit Orpo ja Stubb.
Mahtaako laista olla edes hyötyä. Jos Venäjä haluaa ylläpitää välinemaahanmuutto, tuskin se sallii Suomeen tulijoiden palata takaisin.
Miksei hallitus ei voisi yksinkertaisesti estää tulemiset, tekeehän hallitus paljon rankempia päätöksiä rikkoen jopa lakeja.