YYA-kauden ja bilateraalisen kauppapolitiikan aikakauden kokeneet muistavat istuneensa taksissakin Volgan kylmälle vinyylipenkille, -ja muistavat sen kotoisen tuoksunkin. Suomi liikkui itäautoilla, ja poltti Uolevi Raaden itäöljystä jalostamaa bensaa. Sittemmin Suomi integroitui syntiseen länteen, ja suomalainen autoilija saattoi irottaa kätösensä Ladan liukkaasta ratista, ja päästä oikean auton puikkoihin. -Se nostalgiasta, joten älkäämme herkistykö liikaa: Ollaan jo NATO-maa, ja elämästä saa nauttia!

YYA ja clearing-kauppa menivät samaan historian roskakoriin joskus 1990-luvulla, kuin koko Neuvostoliittokin. -Mutta saahan sitä muistella: Ennen kuin neuvosto-omisteinen Konela palkkasi erään lahtelaisen radikaalinuoren mainostensa oikolukijaksi, Suomen kansaa herkisti lause: ”Moskwitsh, -eniten levinnyt Suomen maanteille!” -Tämä lause jäi historiaan. Moskwitsh-tehdas jäi Moskovaan, ja täytti edelleen tuotantotavoitteensa kilogramman tarkkuudella, mutta uusi aika teki tuloaan Venäjälle.

Moskwitshin tehtaat olivatkin sopivasti joutilaina, ja sinne buukattiin Renault. Sitten tuli sota, pakotteet, ja ulkomaiset sijoittajat pakkasivat kamansa. Mutta Kremlissä ei panikoitu: Länsimaat edustavat joka tapauksessa kapitalistista rappiota, ja taantuvat pois. Uusi yhteistyökumppani löytyi (kommunistisen) Kiinan nousevasta taloudesta:

Moskovan Renaulteista tyhjentyneisiin tehdashalleihin, joihin vuonna 1945 purettiin junista Opelin tehtaiden koneet ja kalusteet, -vuoden 1936 Opel Kadet koki uudestisyntymän ensimmäisenä Moskwitshinä- virisi uutta elämää. Näihin halleihin alkoi rakentua tuotantolinja, jonka ääreen purettiin konteista Kiinassa valmistettuja auton osia. Kiinan-mosseja alkoi valmistua hihnalta vuoden 2022 lopussa.

Venäläiset tiedotusvälineet saivat selville, että ensimmäinen uusi ”Moskvich” on itse asiassa uudelleennimetty kiinalainen Sehol E40X .

Renaultin aikana tehtaan kapasiteetti oli peräti 180 000 autoa vuodessa, -Venäjältä puuttuivat enää ajettavat tiet! Jotain meni kuitenkin pieleen: Vuonna 2023 entinen Renault-tehdas -nyttemmin taas Moskwitsh- kokosi vain 31 000 ”mossea” kiinalaisista osista. Riippuvuuttaa kiinalaisista komponenteista kuvaa sekin yksityiskohta, että ”Moskwitsh”-logot autojen nokalla, -nekin tehdään Kiinassa.

Automallit olivat kiinalaisen JAC Motors:n. suunnittelu ja komponenttien valmistut olivat Kiinassa ja kiinalaisilla: ”Moskvich 3” ja sen sähköinen versio ”Moskvich 3e” perustuvat kiinalaisiin JAC JS4:een ja iEVS4:een. Moskvich 6 -liftback ​​on muunnelma kiinalaisesta Sehol A5 Plus:sta.

Moskwitshin kiinalainen kumppani tuo toki omia valmisteitaan Venäjän markkinoille, ja siihen venäläisen henkilöautoteollisuuden uusi nousu tyrehtyykin: Kiinassa tehdyt ovat puolta halvempia. ”Mosse” maksoi venäläiselle ostajalle 2,4 – 3,1 miljoonaa ruplaa, kun taas kiinalaiset alkuperäiset maksoivat 1,36-1,87 miljoonaa ruplaa (hinta Kiinassa).

Vuoden 2023 valmistetuista 31 000:sta myytiin vain 15 300.. Tehtaan tappio oli  vuoden -23 aikana 8,6 miljardia ruplaa.

Tehdas on reagoinut tilanteeseen alentamalla hintoja maaliskuussa (2024), ja leikkaamalla tuotantotavoitteen 22 000:een valmistuneeseen mosseen. Lehden mukaan Moskwitshin on valmistettava 40 000 autoa vuodessa päästäkseen nollatulokseen.

Luettavaa:

4 thoughts on “Nyt levisi Mossen tehdaskin: Kiinalaisista osista koottu Moskwitsh tuplasti kalliimpi”
  1. Mullakin oli mosse aikoinaan. Ison auton ominaisuudet; iso kääntösäde, jäykkä kurveissa ja iso kulutus ( tehoihin nähden). En jäänyt kaipaamaan

  2. Jostain kun saisi Chaikan itselleen. Sellaisella on viety isoja kihoja… Siinä olisi limousinea kerrakseen… Automaattisulakkeineen johon länsi ei koskaan pystynyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *