Useimmiten populäärimusiikki on kertakäyttöistä, mutta ei aina: Joku biisi jää kansalle ’korvamadoksi’ sukupolven ajaksi, -ellei ikuisesti. Ehkä biisin lyriikassa oli jotakin, mikä puhuttelee?

Tänään meillä on esittelyssä Peter Sarstedt ja hänen hyvin sensitiivinen, moniulotteiden ja uudessa ympäristössä uuden kontekstin löytävä ”Where do you go to, my lovely”.

Kuten hyvissä biiseissä usein -ellei aina- on oivaltava, mutta ei simppelisti jotakin kohdetta sormella-osoitteleva viesti. Hyvä muusikko tai runoilija kantaa usein mielessään jotain, mikä on tärkeää hänelle itselleen, ja minkä tuntemuksen hän haluaa jakaa kuulijoiden kanssa. Sanoittaja ei osoittele, pakota kuulijaa omaksumaan omaa näkemystään, vaan jättää kuulijalle ja sanoihin eläytyjälle mahdollisuuden löytää itse sanojen viesti, ja kohde.
Hyvä biisi elää vuosituhannesta toiseen, -kuulijat ymmärtävät mitä ymmärtävät oman aikansa perspektiivissä, ja jättää kuulijalle vapauden löytää sanojen takaa oma todellisuutensa. -Ja mahdollinen opetus ja elämänviisaus.

-Ja kukin löytää sanottavasta sen, mikä on tarkoitettu juuri häntä varten. (Biisin sanoitus alempana.)

Viihtykää hyvän musiikin parissa!

Mennäkseni aivan toiseen asiaan:

Kuluvan kevättalven kuluessa on havaittu sinnikäs some-kampanjointi erästä entistä PMi:tä kohtaan: Kampanja, jota on siis ihan kyllästymiseen asti, osoittaa nettitrollaamisen komentoketjun lyhyeksi, mutta korkealle ulottuvaksi: Tietyn trollitehtaan omistajajohtaja ja murhamies Jevgeni Prigozhin putosi taannoin -jopa Venäjän olot huomioon ottaen!- poikkeuksellisen korkealta, -eikä ilmeisesti ehtinyt päivittää trollien ohjeistusta?

Niinpä hyödyllisten idioottien lauma sättii yhä entistä PMi:tä, -ikäänkuin Suomen puikoissa ei olisi nyt Petteri Orpo regiimeineen. Yllystyshullujen jengi sättii yhä vaalien-edellistä PMi:tä, Sanna Marinia. -Tämä on erittäin erittäin kummallista, -eikä voi selittyä muulla kuin trollitehtaan johtovastuun katoamisella: Prigo ei ehtinyt putoamisensa aikana antaa uusia nuotteja?

Suomen oloissa poikkeuksellisen näkyvän Sanna Marinin vastaisessa kampanjoinnissa näkyy käytetyn kaikkia konsteja, joita Suomeen vuosikymmenien aikana rakennettu apparaatti hallitsee. -Myös hänen henkilökohtaisia heikkouksiaan on hyödynnetty. Ja hämärähenkiköiden perusosaamisalue näkyy olleen operaation keskiössä.

Erikoista tapahtumakokonaisuudessa on valtiollisen ja sosialidemokraattisen turvallisuuskoneiston passiivisuus. -Mikä niihin demareihin on mennyt? Puskalan aikana olivat isänmaan etulinjassa?

(Video avautuu uudessa ikkunassa.)

Peter Sarstedt 1969: ”We do you go to, my lovely”.

Where do you go to, my lovely

Otteita sanoituksesta:

”You talk like Marlene Dietrich
And you dance like Zizi Jeanmaire
Your clothes are all made by Balmain
And there’s diamonds and pearls in your hair, yes, there are
You live in a fancy apartment
Off the Boulevard St. Michel


So look into my face, Marie-Claire
And remember just who you are
Then go and forget me forever
But I know you still bear the scar, deep inside, yes, you do
I know where you go to, my lovely
When you’re alone in your bed
I know the thoughts that surround you
’Cause I can look inside your head …

Ei liity aiheeseen:

6 thoughts on “Musiikkia viime vuosituhannelta: Where do you go to, my lovely?”
  1. Laulun kohde on kokenut maksimaalisen sosiaalisen nousun ja sieltä voi tulla nopeastikin alas jos se on perustunut vain ulkonäköön eikä ajoissa varaudu siihen. Tekijä on kateellinen kun hän ei ole kyennyt samaan, ja onhan hän selitellytkin asiaa jälkikäteen. Kappale sinänsä on upea. Vähän Napolin eteläpuolella on kerrostaloslummi josta heti tuli mieleen että täälläköhän Marie-Claire kasvoi.

    Esko Ahoa ja Iiro Viinasta vasta onkin mollattu, säästöpankkimiehet Wegelius ja Riikonen sekä edellisen hallituksen PM Holkeri ja VVM Liikanen ovat päässeet käsittämättömän vähällä.

    1. ”…ja onhan hän selitellytkin asiaa jälkikäteen.” -Tuo on uutta. Jotenkin jäi kyllä vaikutelma, että biisin tekijällä on konkreettinen henkilö mielessään.

    2. ’Marie Claire’ oli tuohon aikaan joku ranskalainen trendi-värikuvalehti. Kateellisuuteen en usko. Kritiikki kohdistuu erään elämäntavan moraaliin.

  2. Greetings! I found this blog post to be incredibly informative and well-written. Your ability to break down complex topics into easy-to-understand language is truly a gift. Thank you for sharing your knowledge with us. I’m excited to read more of your posts in the future!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *