Lähes puolet 10-15-vuotiaasta oppilaista on kertonut käyttävänsä kännykkää aamuyön tunneille asti, myös arkiöisin. Jo kolmasluokkalaisetkin harrastavat kännykän käyttöä yön aikana. Asia on käynyt ilmi keskustellessani eri koulujen oppilaiden kanssa väsymyksestä, jota on enenevässä määrin havaittavissa oppilaissa oppitunneilla.
Mistä tiedät, valvooko lapsesi kännykän ääressä yöllä?? Et välttämättä mistään, ellei lapsi itse myönnä asiaa. Toki moni oppilas myös nukkuu yöllä illasta aamuun oli kännykkä lähellä tai ei. Oppilaat ovat kuitenkin kertoneet huikeita selityksiä siitä, miten ovat huijanneet huoltajiaan yöllisessä kännykän käytössään. On itketty krokotiilin kyyneliä huoltajan tentatessa asiaa. On käytetty kännykkää peiton alla. On otettu äänet ja värinähälytykset pois kännykästä. On tukittu kaikki valoa heijastavat rakoset esim. oven alta tmv. On vieritetty syy sen kaverin niskoille, joka yöllisiä viestejä laittaa. Selityksiä löytyy yhtä monta kuin on kännykän käyttäjääkin. Osa lapsista jopa sanoo, että huoltajat vähät välittävät, vaikka lapsi valvookin yöllä kännykkää käyttäen.
Moni aikuinen ei pysty kontrolloimaan kännykän käyttöaikaansa. Miten voidaan olettaa lapsenkaan tähän pystyvän? Mielestäni perheen aikuisten on otettava vastuu asiasta. On hyvä keskustella riittävän yöunen ja säännöllisen unirytmin tarpeellisuudesta. On hyvä sopia, mitä seuraa, jos yöllä nukkumisen sijaan lapsi viettääkin aikaa valvoen vaikkapa kännykän ääressä. On hyvä pitää kiinni sovitusta myös viikonloppuisin, jolloin oppilaiden kertoman mukaan valvotaan kaikkein pisimpään yöllä. Kännykkäherätyksen sijaan voi lapselle hankkia herätyskellon, jonka tämä laittaa herättämään aamulla. Näin kännykkä voidaan sulkea yöksi kokonaan, jos tuntuu siltä, että kännykkä muutoin on häiriöksi yöllä.
Jos lapsi valvoo vaikka vain lauantain ja sunnuntain välisen yön, hänen unirytminsä on auttamattomasti sekaisin. Asiaa ei auta sekään, että lapsi sitten nukkuu sunnuntaina pitkälle iltapäivään. Yhtä kaikki lapsi on väsynyt koulussa koko alkuviikon. Koulunkäynti tuntuu tälloin luonnollisesti tylsältä ja vastentahtoiselta ja kyky omaksua uusia asioita heikkenee.
Entäs se mediakäyttäytyminen?
Huoltajalla on myös oikeus ja velvollisuus seurata alaikäisen lapsensa mediakäyttäytymistä. Oppilaiden puheet ja käytös koulussa viittaavat usein siihen, että vierailut esim. alaikäisiltä kielletyillä sivuilla ovat erittäin yleisiä. Ykkösluokkalaisten poikienkin puheessa vilahtaa tämän tästä mm. väkivaltapelien pelaaminen. Varmasti osa puheista on vain isottelua ja isojen poikien matkimista, mutta piileekö niissä kuitenkin pieni totuuden siemenkin? Sotaleikit kuuluvat poikien kasvuun, mutta kuinka moni aikuinen on katsonut, millaisia sota- ja väkivaltapelit nykyään ovat pelikoneissa ja netissä? Ne ovat hyvin intensiivisiä ja kaappaavat mielen mennessään aivan eri tavalla kuin ulkona leikittävät “pyssyleikit”.
Alaikäisen aivot eivät vielä ole riittävän kehittyneet erottelemaan väärää oikeasta, jos vääriä vaikutteita tulee lapselle liian intensiivisesti. Lapsi saattaa saada vahvojakin vaikutteita ikäryhmältään kielletyistä peleistä ja nettisivustoilta, kuten myös TV:stä. Rajoitukset ja kiellot on luotu suojaamaan lasta ja myös huoltajien tulisi suojata lastaan vääriltä vaikutteilta.
Haastan huoltajat ottamaan vastuun!
Haastan kaikki lasten huoltajat ottamaan jämäkän asenteen lastenne median käyttöön. Vaikka asiasta kotona voi syntyä suurikin riita, teette jälkikasvullenne suuren palveluksen, kun varmistatte lapsellenne riittävän yöunen ja estätte lapsille vahingollisten sivujen seuraamisen tai pelien pelaamisen. Samalla haastan kaikki aikuiset myös haastamaan itsensä asiassa. Itse kullakin, myös allekirjoittaneella, on aika-ajoin vaikeuksia lopettaa esim. kännykän käyttö silloin, kun olisi aika nukkua.
Sanomattakin on selvä, että myös tietokone, pelikonsolit ja TV ovat houkuttimia, joita lapsi ei voi vastustaa, jos ne hänen omassa huoneessaan ovat. Pidäthän huolen, että mikään ei häiritse lapsesi yöunta?
Alakoulun luokanopettaja yli 30 v kokemuksella