Nälkä on aseeni”, sanoo joku, joka ei näytä naamaansa. Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan viime helmikuussa alkanut häiriöiden sarja näyttää tähtäävän julmaan maailmantalouden ja poliittisen vakauden järkyttämiseen.

(Kuvaan on käytetty Unescon ja WTO:n aineistoa.)

On tunnettu tosiasia, että useiden sotien taustasyynä historiassa, on usein jollakin seudulla heikentynyt ravintotilanne. -Niinpä Ukrainan viljasadon saaminen markkinoille kohtasikin esteitä. Kriisin tietoiseen levittämiseen koko maailmaan viittaa myös Jemenin huthi-kapinallisten usuttaminen maailman kuumimman logistiikkaväylän, Bab el-Mandabin salmesta Suezille johtavan  laivareitin, kimppuun. Kampanja tähtää suoraan maailmantalouden suistamiseen raiteiltaan.

Lisääntynyt kuljetusmatka syö aikaa, laivoja tarvitaan enemmän samaan kuljetussuoritukseen, rahtihinnat nousevat, -ja viimeisenä kuluttajahinnat. Keskuspankit reagoivat inflaatioon, -ja taas mennään lujaa. Vuoden 2008 maailmanlaajuinen stagnaatio -joka ravisteli Suomeakin– sai lähtösysäyksen Yhdysvaltain asuntolainamarkkinoiden häiriöstä. –Arabianmerellä voi saada isoja aikaan, -muutamalla halvalla raketilla.

Vehnäkuljetukset Suezin kanavan kautta laskivat lähes 40 prosenttia tammikuun-24 ensimmäisellä puoliskolla -0,5 miljoonaan tonniin- Punaisellamerellä ja Adeninlahdella tehtyjen hyökkäysten alkamisen jälkeen, twiittaa Maailman kauppajärjestö (WTO) tänään torstaina:

WTO ja Kansainvälisen viljaneuvosto (IGC) tarkkailevat merkkejä alusten poikkeamisesta lyhimmältä laivaväylältä Euroopan ja Aasian välillä, Suezin reitiltä, Iranin proxyjen, huthi-militanttien, Jemenistä käsin tehtyjen hyökkäysten vaikutuksesta. Kuten suuret konttilaiva-varustamot, viljan laivaajat ovat kahden vaiheilla: Suezin kautta vai Afrikan kiertäen.

42% vehnästä kiertää jo Afrikan eteläkärjen

WTO:n mukaan viime joulukuussa (2023) noin 8 prosenttia Euroopan unionin, Venäjän ja Ukrainan vehnätoimituksista, käytti vaihtoehtoisia reittejä, -tavanomaisen Suezin kanavan sijasta,  Tammikuun ensimmäisellä puoliskolla (2024) kiertäjien osuus nousi noin 42 prosenttiin vehnän laivauksista. Ennen huthien kampanjaa Afrikan kiertäjien osuus oli noin 3 prosenttia.

WTO rauhoittelee: ”Poikkeamien lisääntyvällä määrällä näyttää olleen tähän mennessä rajallinen vaikutus kokonaistoimituksiin”.

Edvin Skrt 18.01. 2024: Mombasaan on saapunut vehnää kuljettava laiva 800 000 ihmiselle. Lähetys on ratkaiseva kuivuudesta kärsiville kenialaisille. Olen ylpeä maastani (Slovenia)  , joka myönsi miljoona euroa tälle Ukrainasta tulevalle viljakuljetukselle.

Luettavaa:

One thought on “Huthien kampanja merikuljetuksia vastaan on vähentänyt viljakuljetuksia Suezin kautta”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *